Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
Jag hade en 2,0F som lånebil under 1000 mil förra året.Den tog i snitt 1,1 l etanol per mil, då var det huvudsakligen lands-och motorväg i 110-130 km/h med mycket omkörningar. Det motsvarar ca 0,8 l bensin per mil och det tycker jag är rätt snål för en så stor bil som körs i hyfsat tempo, dock alltid utan last.

Mvh
Arese
av Lövet
MattiasD skrev:2.0F ligger på ca 0.9l/mil
Inte en chans att den drar det på etanol. 1,2-1,3 liter milen är mera normalt. Testförbrukning i teknikens värld var 1,18 lit/mil när den testades i nummer 2 2008. Sverigescykeln blev 1,12.
http://www.teknikensvarld.se/documents/ ... /index.xml
När jag själv hade en som hyrbil drog den 1,3.
av Linqid
Våran 2.0F ligger just ni på ett snitt på 1,42 l/mil enligt färddatorn, givetvis på etanol. Den verkliga förbrukning har vi inte räknat på, färddatorer har ju dock en förmåga att visa glädjesiffror. Med andra ord känns inte 1,5 l/milen som någon omöjlighet..:wink:
av Amli
Varför gör ni misstaget att räkna på ekonomin genom att bara kolla vad det blir vid pumpen. Till att börja med lär det bli billigare där med dieseln, men bara service och värdeminskning på sikt lär dieseln slå ut etanolen. Säga vad man vill, statistiken talar sitt tydliga språk. Folk köper inte etanol i samma utsträckning lägre. Om några år kommer dessa modeller vara iskalla på marknaden.
Användarvisningsbild
av Variosboy
MattiasD skrev:
Amli skrev:...men jag hävdar ändå att ekonomi talar för dieselns fördel när valet ska göras.
Nja..dieselpriset är bara låg just nu pga den ekonomiska krisen. Snart har den återhämtat sig och kommer den att gå mot nya höjder. Dessutom har regeringen aviserat att skatten på Diesel kommer att höjas framöver. Räkna med ett Dieselpris på över 15 kr/l kanske 20 kr/l.

En Etanolbil ska naturligtvis köras på Etanol men ser man bara till sin egna ekonomi har Etanollbilsägaren alltid möjlighet att köras på etanol och bensin. Moderna dieselbilar inga alternativ till dieselen när den kostar 20 kr/l.
Så du menar att när världsekonomin hämtat sig så kommer det bara påverka dieselpriset? inte etanol och bensin??
Den dagen dieseln kostar 20:-/liter kommer ändå bensin kosta mer, och att tro att etanolen inte kommer att gå upp procentuellt lika mycket, det är gedigen dumhet att tro enligt min mening...

Har ägt min diesel i 1,5 år lite drygt nu, och under den tiden har dieseln legat någonstan mellan 70 öre och 1,50:- billigare än 95 oktanig bensin.. Hur etanolen legat prismässigt vet jag ej, men efterssom jag inte röstar på MP så är det endast det ekonomiska som är intressant för min del och det går på inget sätt att räkna hem en etanolbil med tanke på ökad förbrukning och kortare serviceintervall, och föresten, att etanol skulle vara miljövänligt är ju bara det ett stort skämt..
av MattiasD
XC90_Executive skrev:
MattiasD skrev:Det klassiska misstaget är att jämföra förbrukning i volym, jämför energi per km istället och skillnaden är inte längre lika stor. Dessutom 2.0F drar knappast några 1.5 l/mil :???:
Jag skrev att "det känns bättre"....

Den 2.0F powershift jag hade i förrgår gjorde det enligt färddatorn iallafall. Vet inte om det var etanolblandning.

Jag har en runda som jag kör för att jämföra förbrukning. ca 2 mil, 90% stadskörning och 10% ytterstad/landsväg. Kan dra tre exempel;

V70 1,6D DRIVe momentum - 0,58l/mil
V70 2,0F powershift momentum - 1,29l/mil
S80N V8 awd aut Executive - 1,38l/mil

Eco-körning och JA, jag är diplomerad ECOsafe-förare! :wink:
Jag antar at du kört 1.6D men manuel låda? Redan där blir det en orättvis jämförelse, dessutom bör Dieselbilens dolda förbrukning bekatas.
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Variosboy skrev: Så du menar att när världsekonomin hämtat sig så kommer det bara påverka dieselpriset? inte etanol och bensin??
Den dagen dieseln kostar 20:-/liter kommer ändå bensin kosta mer, och att tro att etanolen inte kommer att gå upp procentuellt lika mycket, det är gedigen dumhet att tro enligt min mening...
Dieselpriset påverkas mycket mer än bensin och etanol på grund av att yrkestrafiken och fartygstrafiken förbrukar just dessa drivmedel. I en högkonjunktur förbrukar dessa mycket mer än privatbilismen. = Dieselpriset kommer relativt sett öka mer.
Variosboy skrev: Har ägt min diesel i 1,5 år lite drygt nu, och under den tiden har dieseln legat någonstan mellan 70 öre och 1,50:- billigare än 95 oktanig bensin..
Man behöver bara gå till sommaren 2008 så var dieseln nästan 1,50kr dyrare än bensinen.
av MattiasD
bilgalen skrev:
MattiasD skrev:Ett räkneexempel som kommentar i förbrukningsdebatten där dieseln hyllas för sin låga förbrukning:

Jag har inte sett någon siffra på vad V70 1.6D drar i verkligheten men en 1.6D V50 drar drygt 0.5 l/mil och V70 kan vi anta ligger på 0.6 l/mil (med Dieselvärmare och partikelfiltrets urbränning inräknat), detta skulle ge en energi årgång på 21,17 MJ/mil.

2.0F ligger på ca 0.9l/mil och det innebär en energi åtgång på 20,5 MJ/mil. Dvs mindre energi per mil än 1.6D och detta utan alla övriga åtgärder Volvo tvingats göra för att få ner förbruklningen i 1.6D (täckt kylare osv) och detta på en omodern motor utan kompressor.
Hur har man räknat fram energiåtgången per km? Har man då utgått från inhemsk producerad etanol för etanolbilen eller importerad?

Sen är det väl fortfarande så att en etanolbil måste servas ungefär dubbelt så ofta som en bensin/dieselbil. Så ekonomi ronden går väl aldrig att räkna hem för etanolbilen om det nu inte blir stora skillnader i priset mellan etanol och bensin/diesel.
Det här räkneexemplet beaktar enbart bränslet. Den andra sidan, produktion till bilens tank är en annan apsekt. Där bör man naturligtvis ställa krav. Men det är rätt festligt att biobränslen ska minsann sättas under lupp men inte fossilbränslena. Det är mycket bättre att frakta etanol kors och tvärt över jorden än olja. Vi vet alla vad som händer vid oljeläckage i havet. Läcker etanolen ut i våra hav händer ingenting utan bryts ner. Etanol är ett utmärkt fordonsbränlse men det som behövs är effektivare motorer optimerade för etanol och ökad produktion i vårt land. Agroetanol tillverkar etanol som är bra för miljön liksom st1 avfalls etanol, som st1 tillverka i Finland men ska börja produktion i Sverige inom 1-2 år.

Jag servar min bil varje 1500 mil eller 1 år. Det som innfaller först. Jag tror de flesta bara kör 1500 mil per år och därför spelar det ingen roll.
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
av MattiasD
Variosboy skrev:
MattiasD skrev:
Amli skrev:...men jag hävdar ändå att ekonomi talar för dieselns fördel när valet ska göras.
Nja..dieselpriset är bara låg just nu pga den ekonomiska krisen. Snart har den återhämtat sig och kommer den att gå mot nya höjder. Dessutom har regeringen aviserat att skatten på Diesel kommer att höjas framöver. Räkna med ett Dieselpris på över 15 kr/l kanske 20 kr/l.

En Etanolbil ska naturligtvis köras på Etanol men ser man bara till sin egna ekonomi har Etanollbilsägaren alltid möjlighet att köras på etanol och bensin. Moderna dieselbilar inga alternativ till dieselen när den kostar 20 kr/l.
Så du menar att när världsekonomin hämtat sig så kommer det bara påverka dieselpriset? inte etanol och bensin??

Har ägt min diesel i 1,5 år lite drygt nu, och under den tiden har dieseln legat någonstan mellan 70 öre och 1,50:- billigare än 95 oktanig bensin.. Hur etanolen legat prismässigt vet jag ej, men efterssom jag inte röstar på MP så är det endast det ekonomiska som är intressant för min del och det går på inget sätt att räkna hem en etanolbil med tanke på ökad förbrukning och kortare serviceintervall, och föresten, att etanol skulle vara miljövänligt är ju bara det ett stort skämt..
Tragiskt att du bara tänker på dig själv. Om all skit din Dieselbil släppte ut bara drabbade dig själv vore det en sak, men tyvärr måste jag och andra andas in skiten också :evil: Det största skämtet är snarare att diesebilar klassats som miljöbil och folk tror det är miljövänligt. Fast inte du förstås, du ser ju bara på din egen plånbok.

Givetvis är Etanol bättre än Fossildiesel. Bara okunnigt att påstå nåt annat.
av bilgalen
MattiasD skrev:Givetvis är Etanol bättre än Fossildiesel. Bara okunnigt att påstå nåt annat.
Sett till vad som kommer ut ur avgasröret på en bil så håller jag med dig.

Men sett till att nuvarande etanolbilar drar 30-40% mer bränsle än motsvarande bensinbil (nästan dubbelt om man jämför med en modern snåldiesel) blir det ju inte nödvändigtvis så. All denna ytterligare mängd bränsle ska både produceras och transporteras. Transporterna från tex Brasilien sker ju precis som för fossilabränslen med stora fraktfartyg som drivs av råolja. Sista biten blir med diesellastbil.

Så nä, nu när elbilarna verkligen börjar göra framsteg så kan vi nog hoppa över etanolsteget och satsa på något som är mijlövänligt på riktigt. Inte bara något som renar samvetet hos rika I-länder!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12

Då blev det som vi skrev för ett tag se[…]

Ja det är bilar med Sensus och det är &[…]

... Förresten var hittar du värdena p&[…]

Elpriset

Nu har jag äntligen fått tid över […]