Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ragge
#336449
VolvoLuleå skrev:Jag hämtade ut min nya V70 2,4D förra veckan men blev lite besviken på en sak, jag trodde "Dual Xenon" betydde att även helljuset var Xenon men så var det ju inte.
Jag vill slippa extraljus och funderar på att eftermontera Xenon i helljuset.
Jag reagerade precis som du när jag hämtade min bil - är det inte xenon i helljuset - var det inte bi-xenon jag köpte? :-)

Det visar sig att, som tidigare nämnts, bi-xenon betyder att xenon-ljusen har två funktioner, det fälls mekaniskt bort en liten avbländningsskärm när man slår på helljuset. Precis så verkar det vara på de flesta bilmärken, men det kan heta lite olika. Man vill inte i onödan bygga bilar med fler än 2 xenonlampor eftersom de är så eländigt dyra (flera tusen per lyse).

Vad jag förstår är främsta orsaken till att man har extra halogenlampor för helljuset att man ska kunna helljusblinka även om man inte har xenonljuset på. Xenonlamporna tänder för långsamt, det tar någon sekund att få full effekt, och det lär vara framför allt tändandet som förbrukar dem så det vill man inte göra i onödan, så därför är de inte lämpliga för att åstadkomma helljusblink om de inte redan är på.

Som du kanske har märkt har man automatisk höjdjustering på xenonljuset - när man startar bilen så riktas de snabbt neråt för att sedan sakta höjas till "rätt" nivå. Det är tydligen ett krav därför att halvljuset från xenonljus är mer bländande än från halogenljus, så ett feljusterat xenonhalvljus skulle kunna vara väldigt störande och kanske rent av farligt för mötande trafik. Därför får man heller inte ha hemma-xenon-konverterade halvljus om man inte har automatisk höjdjustering, vilket man ofta inte har på halvljus byggt för halogen.
av perhall
#336470
Skulle gärna montera ett xenonkit på helljuset men är osäker på hur svårt det är. Jag är knappt normalhändig.. bytte bromsbelägg en gång för 20 år sedan, har monterat extraljus och installerat bilstereo på 80-talet för eget bruk.

Hur lång tid tar det? Ska det borras och grejas? De borde satsa på märkesspecifika kit för såna som mig:)
Per H
Användarvisningsbild
av len
#336474
Beroende på vad du köper, men det är ganska enkelt. Jag skuffade in det på en dryg timme. Det svåra var att få fast glödlampan vars fäste i plast är något tjockare än halogen plåt ( jag har H7). Ballaster etc la jag innanför täcklocket så bara å koppla på ordinarie sladdar och tillbaka med hela lamppaketet.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#337844
Är väl mer billiga kitt som har plastfäste.
Mina är metall i alla fall.

Men som sagt. Själva kopplingarna är ganska enkelt. Det svåra är att hitta något snyggt sätt att montera ballasterna.
Användarvisningsbild
av len
#338100
har du 35 W? Och vilken lamptyp? Jag har 70 W (H7-fäste) och har inte sett dessa med metallfäste (den som trycks/vickas fast i hållaren. (och ballastern har jag inne i lyktinsatsen!)
av riha
#338183
len skrev:Dual xenon betyder två funktioner på halvljuset dvs som skrevs, halvljusbilden viks upp till en ganska bra helljusbild.
Ärligt så är det så att Volvo bytt namn på det nyligen.

Från början hette det "bi-xenon", nu heter det "dual xenon".

Bi xenon menades att halvljuset var xenon och helljuset var halogen med assistans av uppvinklat halvljus.

Att kalla det Dual xenon nu och fortfarande behålla samma tekniska lösning anser jag är felaktigt av dem.
av ragge
#338191
riha skrev:
len skrev:Dual xenon betyder två funktioner på halvljuset dvs som skrevs, halvljusbilden viks upp till en ganska bra helljusbild.
Ärligt så är det så att Volvo bytt namn på det nyligen.

Från början hette det "bi-xenon", nu heter det "dual xenon".

Bi xenon menades att halvljuset var xenon och helljuset var halogen med assistans av uppvinklat halvljus.

Att kalla det Dual xenon nu och fortfarande behålla samma tekniska lösning anser jag är felaktigt av dem.
Jag har inte kollat det själv, men jag har förstått det som att en korrektare beskrivning är att halvljuset är ett avbländat helljus. Det är väl inget som vinklas om, utan en liten skärm som fälls fram eller bort. Rätta mig gärna om jag har fel.

Vad det heter är ju onekligen marknadsföringstekniskt trams, och det lurade även mig. Men det verkar vara detta som bilindustrin levererar i dag.
av ragge
#338203
snoddasD5 skrev:äldre volvo med xenon hade att dom vinkla upp vid helljus.
Ok, där ser man! Tack för info!
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#338411
Hej!

Ja, det Kan tyckas "fult" av volvo att kalla det dual xenon eller bi-xenon, d.v.s. bara blända av halvljuset eller vinkla upp det och sedan "bara" ha xenon på halvljuset och glödlampa på resten.

Jag har dock haft bi-xenon sedan min V70N MY05 och har hela tiden varit helnöjd. Det är bara att jämföra med de bilar man kör om eller som kör förbi en att det är få bilar som kan mäta sig med ljusbilden. Det är iaf min erfarenhet.

Dessutom finns det fördelar då xenon och glödlampor är bra för att visa olika saker då de har olika ljusspektra.
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]