Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erc
Craile skrev:Varför skulle jag fått ett super bra pris på min Cadillac???

Jo då jag fick riktigt bra pris på min Cadillac. Helt underbar bil!

Köpte den 2,0F av ren slålhet....hehe....... kan jag säga. Billig i inköp (209.000:-) plus 10 tillbaka.
Sedan sålde jag den och fick ut samma pengar efter 1700 mil och 8 månader.
Så det blev en bra affär.

Men har en kompis som funderar på 1,6D men jag är tveksam.
Någon som vet hur mycket den FÅR dra???

Går bra om man vet hur man använder växelspaken???
Så med andra ord behöver man växla ner mycket då!!!???
Nä låter inte så kul.

Någon som har några siffror på den???
Lejonparten av alla BLS som sålts de sista åren har ju rabatterats oerhört. Man kan fortfarande hitta nya välutrustade nollåttor eller nollnior till Opel Astra-priser. http://www.bytbil.com/bilar/nya/cadilla ... lG4tgAsGA!

De som slog till på en V70 2.0F Kinetic i vintras för 209000 (-10000 i miljöpremie) gjorde kanske finanskrisens bästa affär. Gratulerar!

Hur mycket den får dra? Bränsle eller släp?
av Amli
Arese skrev:
Amli skrev:Det är ju även en fråga om körbarhet. Det är förmodligen större skillnad i hur bilen upplevs mellan en diesel och etanol motor än en diesel motor med två olika effekt uttag.
Visst har du rätt i att i flera situationer kommer kanske Drive kännas tillräckligt pigg men ska du köra om nåt är skillnaden gigantisk! TV mätte upp 2,0F 0-100 på 11,3 och 70-130 på 11,4 sek. Motsvarande siffror på Drive var 13,7 resp 18,4 sek....

Även bilar med små motorer måste köra om ibland.

Mvh
Arese
Jag håller med dig helt. Jag tror ingen vill ha en slöare bil än nödvändigt, men jag hävdar ändå att ekonomi talar för dieselns fördel när valet ska göras. Det är en avvägningsfråga då ingen av dem är direkt racerbilar och hur många procent av din körning ligger på på max acc och kör om? Jag gissar att många av dessa är tjänstebilar som ligger på landsväg och motorväg med farthållare.
Men 18,4 sek... :-O) Brrrr, vad hemskt ;-//
av MattiasD
Amli skrev:...men jag hävdar ändå att ekonomi talar för dieselns fördel när valet ska göras.
Nja..dieselpriset är bara låg just nu pga den ekonomiska krisen. Snart har den återhämtat sig och kommer den att gå mot nya höjder. Dessutom har regeringen aviserat att skatten på Diesel kommer att höjas framöver. Räkna med ett Dieselpris på över 15 kr/l kanske 20 kr/l.

En Etanolbil ska naturligtvis köras på Etanol men ser man bara till sin egna ekonomi har Etanollbilsägaren alltid möjlighet att köras på etanol och bensin. Moderna dieselbilar har inga alternativ till dieseln när den kostar 20 kr/l.
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
av MattiasD
XC90_Executive skrev:Trots det känns det bättre att ha en bil som dricker 0,5l/mil istället för 1,5l/mil.....
Det klassiska misstaget är att jämföra förbrukning i volym, jämför energi per km istället och skillnaden är inte längre lika stor. Dessutom 2.0F drar knappast några 1.5 l/mil :???:
av MattiasD
Ett räkneexempel som kommentar i förbrukningsdebatten där dieseln hyllas för sin låga förbrukning:

Jag har inte sett någon siffra på vad V70 1.6D drar i verkligheten men en 1.6D V50 drar drygt 0.5 l/mil och V70 kan vi anta ligger på 0.6 l/mil (med Dieselvärmare och partikelfiltrets urbränning inräknat), detta skulle ge en energi årgång på 21,17 MJ/mil.

2.0F ligger på ca 0.9l/mil och det innebär en energi åtgång på 20,5 MJ/mil. Dvs mindre energi per mil än 1.6D och detta utan alla övriga åtgärder Volvo tvingats göra för att få ner förbruklningen i 1.6D (täckt kylare osv) och detta på en omodern motor utan kompressor.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
MattiasD skrev:Det klassiska misstaget är att jämföra förbrukning i volym, jämför energi per km istället och skillnaden är inte längre lika stor. Dessutom 2.0F drar knappast några 1.5 l/mil :???:
Jag skrev att "det känns bättre"....

Den 2.0F powershift jag hade i förrgår gjorde det enligt färddatorn iallafall. Vet inte om det var etanolblandning.

Jag har en runda som jag kör för att jämföra förbrukning. ca 2 mil, 90% stadskörning och 10% ytterstad/landsväg. Kan dra tre exempel;

V70 1,6D DRIVe momentum - 0,58l/mil
V70 2,0F powershift momentum - 1,29l/mil
S80N V8 awd aut Executive - 1,38l/mil

Eco-körning och JA, jag är diplomerad ECOsafe-förare! :wink:
av bilgalen
MattiasD skrev:Ett räkneexempel som kommentar i förbrukningsdebatten där dieseln hyllas för sin låga förbrukning:

Jag har inte sett någon siffra på vad V70 1.6D drar i verkligheten men en 1.6D V50 drar drygt 0.5 l/mil och V70 kan vi anta ligger på 0.6 l/mil (med Dieselvärmare och partikelfiltrets urbränning inräknat), detta skulle ge en energi årgång på 21,17 MJ/mil.

2.0F ligger på ca 0.9l/mil och det innebär en energi åtgång på 20,5 MJ/mil. Dvs mindre energi per mil än 1.6D och detta utan alla övriga åtgärder Volvo tvingats göra för att få ner förbruklningen i 1.6D (täckt kylare osv) och detta på en omodern motor utan kompressor.
Hur har man räknat fram energiåtgången per km? Har man då utgått från inhemsk producerad etanol för etanolbilen eller importerad?

Sen är det väl fortfarande så att en etanolbil måste servas ungefär dubbelt så ofta som en bensin/dieselbil. Så ekonomi ronden går väl aldrig att räkna hem för etanolbilen om det nu inte blir stora skillnader i priset mellan etanol och bensin/diesel.
av JHg
bilgalen skrev:
MattiasD skrev:Ett räkneexempel som kommentar i förbrukningsdebatten där dieseln hyllas för sin låga förbrukning:

Hur har man räknat fram energiåtgången per km? Har man då utgått från inhemsk producerad etanol för etanolbilen eller importerad?

Sen är det väl fortfarande så att en etanolbil måste servas ungefär dubbelt så ofta som en bensin/dieselbil. Så ekonomi ronden går väl aldrig att räkna hem för etanolbilen om det nu inte blir stora skillnader i priset mellan etanol och bensin/diesel.
Yttligare lite bränsle på denna käsnliga brasa:

Transporten av drivmedel: Plötsligt måste det distrubueras den dubbla volymen bränsle...
Hur tar vi med detta i helheten?
av Linqid
MattiasD skrev:Dessutom 2.0F drar knappast några 1.5 l/mil :???:
Ska vi slå vad? :mrgreen:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Då blev det som vi skrev för ett tag se[…]

Ja det är bilar med Sensus och det är &[…]