Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det var ju synd :(
Kollade i Vadis i dag och det sitter tre st. M6 skruvar i handsfackets öppning i överkant som fäster airbagens fästbygel. Sedan sitter airbagen med sex M6 muttrar i instrumentbrädans överdel.
Vid åter montering 10 Nm åtdragningsmoment på samtliga skruvar och muttrar.
OBS! Du måste koppla bort batteriet innan du börjar skruva och koppla loss kontakten till airbagen och att ingen befinner sig i kupén när du åter ansluter batteriet!
Jopp :???:
Batteri grejen tänkt jag ju på innan jag drog bort kabeln ifrån airbagen, men som vanligt gjorde jag inte detta utan av ren ilska tog jag bort den endå.
Dom där muttrarna var det stora problemet eftersom dom inte syns direkt, utan när jag böjde allt med våld såg jag var dom satt någonstans. 3st väl gömda muttrar som man bara kunde ha känt med handen om man inte vet sedan tidigare vart dom sitter.
Sen själva hållaren för airbagen sitter med 6 torx, men det är ingen ide att röra den eftersom den inte är ivägen för något.
Nu har jag fått en klar överblick på vart jag kan bla. kan dra in plus kabel till slutsteget osv.
Så nu idag skall jag försöka få tillbaka allting igen, sen till våren blir det nog till att beställa en ny instrumentbräda, en ny bit till mittkonsolen samt en ny hållare för airbgen (blev något böjd).
Hoppas detta kan bli något för någon annann person i framtiden att läsa när han/hon skall ta bort en instrumentbräda.
Ta bort minus kabeln först och känn med handen innanför handsfacket efter tre muttrar till airbagen!
Grammse skrev:instrumentbräda brukar finnas på blocket,vad gick sönder på mitt konsollen?
+kabel till slutsteg drog jag in genom genomföringen under säkringsdosan
Det har bildats en massa veck vi pass sidan vilket inte är så snyggt. Sen har det blivit skav märken på mittkonsolens överkant på pass sidan så att plasten syns.
Jag hittade en kabeln för kubevärmaren vart den var indragen. Funderar på samma hål. Skall inte ha något stort ljud i denna bilen som jag har i den andra.
Såg på en del bilskrotar att bildskärmarna inte var så dyra, så det blir nog till att leta efter en instrumentbräda med plats för högtalare eller bildskärm ovanpå. Har hittat en sandfärgade hittils :(
glenn30 skrev:jag köpte haynes repbok o följde den,det tog 1 dag o ta lös det o värmepaketet o sätta tillbaka allt,ett jäkla pill men det går.
Hade tyärr inget att gå efter. Haynes kan vara bra invenstering :oops:
vad har du för färg på instrumentbrädan?
har du trä paneler eller borstad alyminium eller någe annat?

jag plöjer ju genom blocket varje dag på roliga saker till bilen och dyker något upp som du kan vara intresserad av så kan jag ju PM:a :-)-)
Grammse skrev:vad har du för färg på instrumentbrädan?
har du trä paneler eller borstad alyminium eller någe annat?

jag plöjer ju genom blocket varje dag på roliga saker till bilen och dyker något upp som du kan vara intresserad av så kan jag ju PM:a :-)-)
Jag har den vanliga grå svarta modellen. Har upptäckt att det är ganska svårt att hitta den med hålet upptill. Hade varit grymt med en skärm som kommer upp :)
Skicka gärna ett PM om du hittar något :-)-)
Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]