Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 4004
Tjena!

Köpte en beg. S80 V8 i somras som jag är extremt nöjd med. Nu börjar kylan komma på morgonen och jag har märkt vid några tillfällen när jag ska köra iväg att kopplingen (eller vad det är i en aut.) slirar. Två-tre sekunder sedan ett klonk när växeln går i. Jag kör ett par hundra meter med vad jag känner är "slir" på kopplingen och något hårdare växlingar, men efter det funkar det som vanligt igen.

Det är min första automat jag äger så frågan är om:

1 ...det är helt normalt och eftersom oljan är kall så kan visst slir förekomma. Inget att oroa sig för.
2 ...en automat ska aldrig slira eller bete sig på det sättet. Kolla med en verkstad.
En automatlåda slirar alltid vid låg fart. Det är 100% normalt och styrs av en momentomvandlare som är motsvarigheten till koppling. Men något klonkande ska aldrig förekomma.

Svårt att förklara vad som är normalt beteende men känslan när man gasar iväg med en bil med automat är att motorn går upp i varv och sedan "åker bilen ikapp" varvtalet. Hoppas du förstår vad jag menar.

Hårdare växlingar är normalt vid kall bil pga oljan i automatlådan är trögare då.
Kör S80 V8 Executive -
Jag märker inte att den slirar mer när det är kall, för slirar lite gör ju alltid en automatlåda. Däremot så kan dom tre-fyra första växlingarna bli lite hårdare, sen blir det normalt, supermjukt igen!

Något klonk ska det absolut inte vara.
XC90_Executive skrev:Kör S80 V8 Executive -
Jag märker inte att den slirar mer när det är kall, för slirar lite gör ju alltid en automatlåda. Däremot så kan dom tre-fyra första växlingarna bli lite hårdare, sen blir det normalt, supermjukt igen!

Lite off topic men du XC90_Executive måste vara sveriges nöjdaste V8 ägare :-)

I alla trådar så öser du god kritik över denna bil :D

Inte illa menat på något sätt, bara kul läsning och kul att du är nöjd med bilen :-)-)

//LOTEZ
Jag hade ett liknande betende på min XC90 07 aut
Vill minnas att verkstan gjorde något åt det men minns inte så noga.
Jag skulle mao kolla med din mek om det behöver åtgärdas
LOTEZ skrev:Lite off topic men du XC90_Executive måste vara sveriges nöjdaste V8 ägare :-)

Inte illa menat på något sätt, bara kul läsning och kul att du är nöjd med bilen :-)-)

Den mest underbara bil jag någonsin har haft. Helt fantastisk och felfri bil! En S80 V8 awd Executive kan jag varmt rekommendera! :-)-)
Användarvisningsbild
av len
Kolla oljenivån med motorn igång. För lite olja så börjar den tappa drag. Sedan beror på hur många mil men en -07 ska inte vara några bekymmer. Det du får kolla om du behöver uppdatera mjukvaran. Min började dra ut på växlarna men blev bättre efter uppgradering.
av 4004
Tackar för alla tips!

Den servades för två veckor sedan på Volvo så olja och dyl hoppas jag inte det är. Jag får se lite till hur den beter sig när det kryper under noll. Har garanti 2000 mil alt. 2 år så jag försöker vara uppmärksam på allt som dyker upp innan detta går ut. Pratat med Volvo och ska åka förbi så får de kika. De pratade också om att det kunde finnas ny mjukvara till växellådan. Frågade om det inte alltid kollades vid service men det sa dom att så var inte fallet. Tvärt emot vad säljaren sa när jag köpte den.
4004 skrev:Frågade om det inte alltid kollades vid service men det sa dom att så var inte fallet. Tvärt emot vad säljaren sa när jag köpte den.
Om det inte är nån speciell "kampanj" från Volvo så ändras inget. Så det är bara om man klagar på t.ex aut.lådan som det kollas. Man ändrar inget som redan fungerar! :)
LOTEZ skrev:
XC90_Executive skrev:Kör S80 V8 Executive -

Lite off topic men du XC90_Executive måste vara sveriges nöjdaste V8 ägare :-)

//LOTEZ

I så fall får XC90_Executive sällskap av mig då. Jag har bara positivt att säga om min S80 V8 AWD och har inte haft ett enda problem fram tills idag (ca 3000 mil) förutom att jag tvingades uppgradera mjukvaran till blåtanden.

Jag är t o m så nöjd att jag faktiskt beställt en likadan S80 V8 AWD som (förhoppningsvis..) levereras v 49!
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=45760

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]

Ja visst fungerar det. Tänk bara på att[…]

Castrol EDGE Professional V 0W-20

Någon som vet var man kan köpa de[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]