Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av matzen10
anp skrev:Inga andra negativa erfarenheter?
Ja det skulle vara det där med att tempen inte går upp riktigt ordentligt när brorsan tankar 30-50% etanol. Den saknar ca; 10 grader säger han.
Sedan märker han att den knackar lite högre när han tankar 50%. Vad knackningarna eller ca; 10 graders förlust på tempmätaren står för, vet jag inte! Förhoppningsvis inget skadligt.. men det finns ju flera som anger dessa problem på etanolforumen och det verkar inte vara någon som direkt höjer på ögonbrynen för det. Men det kanske man ska vara observant på?
Förhoppningsvis kan det komma mer inlägg i dessa två "motpols-trådar" som gör att nyanseringen blir tydligare. För visst är det intressant, oavsett vad man tycker i grund och botten?! Dessutom finns det ju flera duktiga mek (CarMan, t.ex.) som kan bidra med mer djuplodade funderingar kring ev. skador och ev. positiva effekter. En Win-Win situation alltså.

M V H
---> Matz
av anp
matzen10 skrev:
Ja det skulle vara det där med att tempen inte går upp riktigt ordentligt när brorsan tankar 30-50% etanol. Den saknar ca; 10 grader säger han.
Sedan märker han att den knackar lite högre när han tankar 50%. Vad knackningarna eller ca; 10 graders förlust på tempmätaren står för, vet jag inte! Förhoppningsvis inget skadligt.. men det finns ju flera som anger dessa problem på etanolforumen och det verkar inte vara någon som direkt höjer på ögonbrynen för det. Men det kanske man ska vara observant på?
Förhoppningsvis kan det komma mer inlägg i dessa två "motpols-trådar" som gör att nyanseringen blir tydligare. För visst är det intressant, oavsett vad man tycker i grund och botten?! Dessutom finns det ju flera duktiga mek (CarMan, t.ex.) som kan bidra med mer djuplodade funderingar kring ev. skador och ev. positiva effekter. En Win-Win situation alltså.

M V H
---> Matz
Temperaturskillnaden är ju också väntad då etanol brinner med en lägre temperatur än bensin.
Knackningarna upplevde jag också i början, och de har inte varken ökat eller minskat med tiden/milen.
En vild gissning är att de beror på att sot försvinner från ventilerna så att ett större ventilspel uppstår.
Motoroljan för mig idag ser ju helt ny ut trots åtkilliga körda mil sedan sista bytet, mot tidigare becksvart redan efter en tur runt kvarteret.
Användarvisningsbild
av CarMan
anp skrev:
matzen10 skrev:

M V H
---> Matz
Temperaturskillnaden är ju också väntad då etanol brinner med en lägre temperatur än bensin.
Knackningarna upplevde jag också i början, och de har inte varken ökat eller minskat med tiden/milen.
En vild gissning är att de beror på att sot försvinner från ventilerna så att ett större ventilspel uppstår.
Motoroljan för mig idag ser ju helt ny ut trots åtkilliga körda mil sedan sista bytet, mot tidigare becksvart redan efter en tur runt kvarteret.
'

Kom på en till sak som skiljer på Flexifule bilarna mot dom vanliga med samma motor.
man har större ventil spel :!:
gissar att det är far att inte får problem då E85 smörjer sämmer & man kommer att nöta med på ventiler & ventilsäten.
Användarvisningsbild
av CarMan
matzen10 skrev:
CarMan skrev:
850gle skrev:Har inga dåliga erfarenheter ännu och hoppas slippa, tankar iof bara 10-15% sån soppa i bensinen.
Men min bil verkar bli piggare, eller är det inbillning, vet inte :)
måste vara inbilning, då e85 har lägre energi än blyfri 95
så länge du inte har turbo & bilen normalt knackar & knacksänsor reglerar ner tänningen helatiden.
Då är det VÄLDIGT många etanoltankare som är inbillningssjuka! Många anger ju att en positiv förändring är just att bilen känns rappare direkt vid gaspådrag. Det bör finnas en annan förklaring till detta upplevda mervärde än inbillning alltså.....

---> Matz
etanol innehåller mindre energi, så det kan omöjligt ge mer kraft.

som alla vet så måste man trycka in mer E85 i bilen genom att öka bränsletrycket eller längre insprutningstid, detta för att kompensera det lägre energiutaget som är från E85

(det finns många som blir friska av sockerpiller också)
av anp
CarMan skrev:
matzen10 skrev:
CarMan skrev:måste vara inbilning, då e85 har lägre energi än blyfri 95
så länge du inte har turbo & bilen normalt knackar & knacksänsor reglerar ner tänningen helatiden.
Då är det VÄLDIGT många etanoltankare som är inbillningssjuka! Många anger ju att en positiv förändring är just att bilen känns rappare direkt vid gaspådrag. Det bör finnas en annan förklaring till detta upplevda mervärde än inbillning alltså.....

---> Matz
etanol innehåller mindre energi, så det kan omöjligt ge mer kraft.

som alla vet så måste man trycka in mer E85 i bilen genom att öka bränsletrycket eller längre insprutningstid, detta för att kompensera det lägre energiutaget som är från E85

(det finns många som blir friska av sockerpiller också)
Och ändå upplever så många en positiv förändring i körningen efter att ha tankat E85 i mer eller mindre mängd.

Den här diskussionen kan vi väl föra i den andra tråden, och hålla oss till rena negativa upplevelser i denna tråden.
av Perra N
Man höjer ju oktantalet med E85, och det innebär ju att om man åker en bil med ett adaptivt knacksensorstyrt tändsystem borde tändningen gå lite högre, och då blir effekten också högre. Men givetvis, eftersom E85 innehåller mindre energi, måste man ju också tillföra mer bränsle.
Man kan ju inte både ha kakan och äta den. :wink:
av 850gle
matzen10 skrev:
CarMan skrev:
850gle skrev:Har inga dåliga erfarenheter ännu och hoppas slippa, tankar iof bara 10-15% sån soppa i bensinen.
Men min bil verkar bli piggare, eller är det inbillning, vet inte :)
måste vara inbilning, då e85 har lägre energi än blyfri 95

---> Matz
Mmm det kan inte va inbillning, håller med. Varje gång man hällt i etanol blir det så. SÅ nått är det ju som händer, och det händer inte i min hjärna...haha
Användarvisningsbild
av CarMan
Perra N skrev:Man höjer ju oktantalet med E85, och det innebär ju att om man åker en bil med ett adaptivt knacksensorstyrt tändsystem borde tändningen gå lite högre, och då blir effekten också högre. Men givetvis, eftersom E85 innehåller mindre energi, måste man ju också tillföra mer bränsle.
Man kan ju inte både ha kakan och äta den. :wink:
det var ju därför jag skrev att, bilen kan bara bli piggare om man har konstant knackning & knack givaren konstant reglerar ned tänningen med bensin.

men ajg har svårt att tro att det vimlar av bilar som kontinerligt går på knacksensor ned reglering
Användarvisningsbild
av CarMan
850gle skrev:
matzen10 skrev:
CarMan skrev:måste vara inbilning, då e85 har lägre energi än blyfri 95

---> Matz
Mmm det kan inte va inbillning, håller med. Varje gång man hällt i etanol blir det så. SÅ nått är det ju som händer, och det händer inte i min hjärna...haha
alla som trimmat & lekt med diverse motorer till olika leksakeer vet att det blir ett jävla skott i dom när man har för snål blandning ! deta medför motorskador då det blir för varmt i förbränningsutrymmet!

om man bara tankar E85 o inte gör nån justering så blir blandningen för snål !
kan det vara detta som upplevs som extra kraft, i sånna fall är det inte bra !
av anp
Verkar vara få som haft problem med E85 om man skall tro denna trådens utveckling.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Liten statusuppdatering! Vi har nu testat/bytt f&[…]

Volvo V70 2008 2.0 F

Tja! Har tänkt rycka bakersta ljuddämp[…]

DEFA Power

Hej, har sökt men inte hittat. Har ni kolla p[…]

OK, jag hittade ett schema jag kunde ladda ner och[…]