Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
ny här på forat, och ägare av en S80-01 med lilla 140hk motorn. Det finns ju ett antal firmor som erbjuder "trimchip" och cirka 180hk om man tankar 98oktan osv. Så långt allt ok, men jag undrar, ni som gjort denna uppgradering, vad händer med soppaförbrukningen? Jag ligger idag på 0,9l/mil vid blandad körning och undrar om en uppgradering minskar eller ökar förbrukningen?

Går en sådan trimning smärtfritt eller är det vanligt med strul efteråt?

Å vilken firma är "bäst"/seriösast om man får problem med bilen efteråt?

Nästa fråga, dom 30-40hkr mer man får, märks det tydligt vidd acceleration o.dyl eller är det bara "mentalt"??

Frågar därför att jag gått från 210 turbohästar i en S60 till 140hk i en S80 & den nedgraderingen märks, TYDLIGT! :)

Hälsningar Anders
Grejen är att 140 och 170 hästaren är samma motor, 140hk är bara en nedtrimmad variant via motorstyrningen. Via chippning så får du fram de 170 originalhästarna plus ytterligare 10 så inget kommer hända med bränsleförbrukningen om du inte gasar hårdare. Du kommer främst att märka effektökningen på höga varv när du accelererar (över ~4000varv)

Samma drag som i en 210hk turbo kommer du aldrig få dock.
Oki. Tack för det svaret... Då tror jag att jag får anpassa mig till "Droskan" och dess 140vilda... :cry:
Det är ju iaf bättre ljud i stereon i droskan än i S60n, så tar det två minuter längre till jobbet, så kan jag ju njuta lite under tiden... :mrgreen:
Så här blir det när man chippar en 140hk motor:

Bild

Alltså INGEN skillnad innan 4500rpm.

.
Trimningen kan ju ändra parametrarna för t.ex trottelrespons så att det känns annorlunda, men effektmäsiigt så stämmer bilden ovan.

/Thomas
Har bara positiva erfarenheter och kan verkligen rekommendera detta.
Gjorde uppgradering för en månad sedan på min 140hk -05.
Jag valde BSR's PPC-tuning som kostar 4900kr. Otroligt bra funktionellt, bara att plugga in i obdii-kontakten och vänta i tre och en halv minut -sen klart! Plus för mycket bra manualer, uppdateringar etc.
Och ang 98okt så tror jag att även volvo rekommenderar detta i min instruktionsbok - alltså om man kör ochippat. dvs ingen skillnad.
Grafen ovan visar väl(?) endast effektkurvan. Även vridmomenetet lär förbättras. Och det känns som det är fallet.
I alla fall känns bilens "nästäppa" helt borta och är MYCKET körgladare. Värt varenda krona!
stone skrev:Grafen ovan visar väl(?) endast effektkurvan. Även vridmomenetet lär förbättras. Och det känns som det är fallet. I alla fall känns bilens "nästäppa" helt borta och är MYCKET körgladare. Värt varenda krona!
Det är effektkurvor, men givetvis så även vridmomentet identiskt upp till 4500rpm.

.
ThomasT skrev:[
Det är effektkurvor, men givetvis så även vridmomentet identiskt upp till 4500rpm.
.
Visserligen kommer denna kurva från jävigt håll (BSR's egen)
men de är INTE identiska! Varken effekt eller vrid.
Och som nån skrev - ut och gasa så KÄNNER man skillnaden!
Statistik och kurvor kan man få att visa olika saker med lite olika graderingar etc.
Jag vill mena att det ÄR skillnad även under 4500varv -av egen erfarenhet! :D
Och de var visst fler som verkligen hade provat och märkt av detta.

Bild
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

nej nej, den kommer nog inte passa V70 :oop[…]

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]