Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mikeyax
Tja!
XENONLJUS är det lagligt eller ej, jag vet att efter montering av det inte är tillåtet och om man kör en med det på besiktningen så är det inte godkänt.
Men, då undrar jag kan man eftermontera det på Helljusen??? för där finns det väl ingen begränsning hur starkt det får lysa. Det måste ju vara okej efter som alla andra personbilar och lastbilar kan ha hur starka och stora strålkastare som hälls. alltså XENONLJUS på helljusen borde vara tillåtet??????? okej att det inte är det på halvljusen. Men vad säger in??????

Mvh Mikey
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Reglerna på området gör det i princip omöjligt att xenonkonvertera en modern bil lagligt. Sett att felr a firmor som säljer skriver att det är lagligt om man bara bygger om helljuset, men det stämmer inte, för så fort man gör det så ryker e-märkningen på strålkastarna. Har man tur får man en tvåa på besiktningen, har man otur så blir det ett föreläggande om registreringsbesiktning, vilket blir spännande på fel sätt då det krävs en massa saker för att få igenom konverteringen lagligt.
av Lövet
Kring halvljus är det lagliga läget solklart = det är inte lagligt.

Kring helljus är det lite krångligare. Egentligen är det inte lagligt som Marlboroman säger eftersom det förbrukar E-godkännandet, men det finns ingen strukturerad kontroll av det. Besiktningen kollar bara att helljus finns och fungerar. Inte mer.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Är det inte så att om bilen är helfordonsgodtjänd vilket alla nyare bilar är så är det inte tillåtet att konvertera helljuset heller. Men som Andreas säger så kollar inte besiktningen detta. Jag har i alla fall besiktigat två gånger med xenonkonverterat helljus.
av S.t.r.a.n.D
Tomas88 skrev:Är det inte så att om bilen är helfordonsgodtjänd vilket alla nyare bilar är så är det inte tillåtet att konvertera helljuset heller. Men som Andreas säger så kollar inte besiktningen detta. Jag har i alla fall besiktigat två gånger med xenonkonverterat helljus.
Du får egentligen inte köra på 18" fälgar heller om man ska vara riktigt på rätt sida gränsen. Men som sagt, det är inget de bryr sig om. Har också besiktat med xenon i helljusen utan problem.
Användarvisningsbild
av Severin
S.t.r.a.n.D skrev:
Du får egentligen inte köra på 18" fälgar heller om man ska vara riktigt på rätt sida gränsen. Men som sagt, det är inget de bryr sig om.
Jo det får du, -06 togs det bort

Och eftersom jag personligen har fått klartecken både från SBP kundtjänst och SBP i stan att det är ok med xenon i helljus så anser jag att det är godkänt

@Strand
Finns att söka men jag gör det åt dig istället :roll:

Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser med mera). Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken

•är typgodkända
•uppfyller kraven på belastningsförmåga
•uppfyller kraven på hastighetskapacitet
•är av samma typ.
Dessutom ska däck och fälg

•ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
•ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
•ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
•täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.
Sidan ändrad: 22 oktober 2009, 12:38

Logiskt tänkande helt enkelt
Användarvisningsbild
av Mikeyax
Hejsan!
Okej.... nu är det dags är tröt på vinter mörkret som nu blir det att sätta in Xenon i helljusen. Men vad ska man välja min S60 är från -01 och har vanliga halogen lampor.

12 Volt Power Xenonkit 55 watt 10A Speedstarter
Xenonkit 50 Watt slim 12-24
12-24 Volt Super Xenonkit 75 watt

Och En fråga till vad är canbus??? Har jag det i bilen???
Användarvisningsbild
av Mikeyax
Hejsan!
Okej.... nu är det dags är tröt på vinter mörkret som nu blir det att sätta in Xenon i helljusen. Men vad ska man välja min S60 är från -01 och har vanliga halogen lampor.

12 Volt Power Xenonkit 55 watt 10A Speedstarter
Xenonkit 50 Watt slim 12-24
12-24 Volt Super Xenonkit 75 watt

Och En fråga till vad är canbus??? Har jag det i bilen???

MVH Mikey
av _S0Ni
I helljuset funkar "vanliga" kit utan canbus, men i halvljusen måste du ha canbus alt decoder som tar bort felkoden!

Min far, mor och jag kör med 55W från x-spec.se funkar kanon i helljusen, ett jävla ljus rent ut sagt!

Din bil har Canbus, men det bråkar bara i halvljusen :)

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.