Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
jag har inget kopplings schema här & så jag vet inte vilken det är, den lär ialla fall vara kraftig! detär alla gånger olika plasering beroende på årsmodell också
Användarvisningsbild
av CarMan
en sån sumer kan ljuda fast motståndet är relativt hökt i kabeln, med tillhörande kontaktstycken. men bakrutan tappar ju effekt om det är motstånd i kablaget!
Användarvisningsbild
av flyvert
I brist på kopplingsschema, försök att mäta längs kabeln med defrostern igång.

Om det är som jag misstänker är kablar, etc. OK, men att någon form av alternativ säkring har brunnit av nära reläet (OBS; mät inte manöverspänningen som oxo finns där, mät på plinten som går "UT" mot bakluckan och sen dess motpart "IN" (som går mot "batteriet").
av erarogm
Flyvert, är inte helt säker på vad du menar: Vet vilket stift på reläet som går mot säkringen (5A) det andra stora stiftet har kontakt med bakrutan. Reläets uppgift (antar jag) är att koppla ihop dessa så att strömmen når bakrutan (när motorn är igång och strömbrytaren påslagen, mao reläet drar). Fungerar ej! Har provat med samtliga reläer (Fem av samma sort där bak) men fortfarande fungerar det inte!
Användarvisningsbild
av flyvert
Ett enbart slutande relä har normalt fyra plintar:
1) Spole minus
2) Spole plus
3) Ingång
4) Utgång

Jag vet iofs inte hur Volvos originalrelän är konstruerade, men i din beskrivning finner jag endast plint 2 och 4.
Antagligen "jordar" REM plint 1 när defrostern skall aktiveras (då får spolen 12V).
För att rutan skall få spänning krävs att stift 3 matas med +12V.

Kommer du åt att mäta även stift 3? (som normalt inte har något med stift 2 även om man kan tro det).

Kan det vara som så att stift 3 matas via en annan säkring (typ "fet" som bränns av ifall slingan till rutan har kortis) som du ännu inte hittat.

Batteriet sitter ju bara decimeter från reläboxen så det borde inte vara alltför stor yta att leta efter på?

/f
av erarogm
Fann felet till slut!
Bredvid batteriet sitter en säkringslåda med 40A säkringar, en av dessa är trasig. Väntar med spänning tills imorgon då jag kan köpa en ny, troligtvis är detta felet?
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

nej nej, den kommer nog inte passa V70 :oop[…]

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]