Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2komma4T
Hej
Jag var och chippade min bil idag, när jag hämtar bilen säger killen att magnetventilen(till 99% säkerhet) är trasig för att dom inte får ut rätt laddtryck till turbon och att jag därför inte kommer märka nån skillnad innan jag bytt den men därefter ska allt fungera ok. Jag åkte därför till volvo och köpte en ny och montera när jag kom hem, dessvärre tycker jag inte att det blev nån speciell skillnad :( har ingen laddtryckmätare så kan inte se vad det ligger på. Hur vet jag att det var felet och att bilen nu går så bra som den borde, förslag på andra saker som kan orsaka detta problem eller som kan vara trasiga ??:-/ Borde ju bli en jävla skillnad om jag ökar effekten ifrån 160hk(pga av kass ventil) till 250hk(frisk ventil+chip). Till saken hör att jag tyckte inte alls att bilen gick dåligt eller var slö innan jag lämna in den utan jag ville bara ha den där extra kicken som jag tyvärr tycker uteblev helt :cry: förresten är det vanligt att magnetventilen går sönder, trimkillen hävdade att det händer då och då.
bilen i fråga är en v70n 2,4t-02
av Thomas J
Magnetventilen går sönder ibland om det är vanligt vet jag inte. Om du inte märker nån skillnad när du har chippat så är det bara att åka tillbaka och förklara läget att du inte är nöjd.
Användarvisningsbild
av CarMan
en serios trimmare hade ringt o frågat om han fått byta magnetventilen, sen hadde han bytt den innan du fått bilen.

en trasig magnetventil sätter felkod så det birde du märkt, me en kärvande magnetventil säter inte felkod, dock brukar aceleratioen bli lite trappig.

du ska åka tillbaka till tri företaget o diskutera igenom detta, så kommer ni nog fram till en lösning
av 2komma4T
Ingen som har nåt förslag på vad som kan vara fel på bilen?
Hur kan man mäta upp hur mycket bilen laddar?
av Jwinkler
men lämna tillbaka bilen, finns ingen anledning att du ska behöva luska runt i felet, ska dom chipppa den så får dom ju få det att lira ihop?!
samt var magnetventilen trasig så skulle du kännt av det innan du lämnade in den?
och ja tvivlar starkt på att den pajja genom att dom chippa den.
Användarvisningsbild
av hozz
en trasig magnetventil sätter felkod så det birde du märkt, me en kärvande magnetventil säter inte felkod, dock brukar aceleratioen bli lite trappig.
Går det att fixa på egen hand en kärvande magnetventil eller är det byte som gäller?

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]

Jag tror 900 är att betrakta som billigt f&ou[…]