Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har till och med lyft fördelar locket, då jag tittade så hittade jag ingenting som det kan sitta någe kol på. :)
Har nu tittat och bytt det jag misstänkte men han vill fortfarande inte tända till det där sista.
Lutar åt att det antingen är Hallgivaren (i fördelarn) eller styrboxen.
Blir lite fundersam över delar hos bildelshandlare.

Denna hallgivare får jag fram hoss MECA
Bild
Och denna får jag hos Autoexperten
Bild

Är det två olika typer med samma funktion eller är det två helt olika givare?
Det är väl samma, men MECA kanske borde uppdatera sin fotoutrustning en smula... :roll:
Att byta den är lite jobbigt, först ska du ta isär fördelaren, alltså knacka ur sprinten och ta loss medbringaren som går i spåret i kamaxeln. Märk upp den mot axeln innan, annars kan du få den ett halvt varv fel.
Sen ska du borra loss den gamla givaren. Nitarna är av stål och fördelaren av aluminium, så går det minsta snett så blir hålen i fördelaren förstörda.
Och så ska den nya dit. Samma där att nitarna är hårdare än fördelaren, så det finns risk att det spricker om man bankar för hårt. Se till att ha bra stöd under, t ex ett dorn i skruvstycket som pekar uppåt. Ett knep är att limma fast den, 2-komp epoxi är bra. Tvätta med aceton och putsa lite med sandpapper så limmet får fäste. Då behöver du inte knacka ner nitarna så hårt, bara så att den hänger kvar om limmet skulle släppa.

Ett annat alternativ är att köpa en fördelare med givare på skroten...

Men har du mätt den så du vet att den är kass?
Har inte mätt den men det ska göras, men kände inte för det sist jag höll på. men det kommer nog i helgen hoppas jag.
Sitter och funderar över byte av hallgivaren, men vet inte riktigt då jag som sagt är ganska färsk på bilägarfronten. Det som skulle få mig att ändra mig om detta byte är en Sprängskiss på fördelaren. Är det någon som har möjlighet att scanna/Screenshota en bild? Fördelare till B230F.
Hittar nåt annat stabilt som mothåll? Plankbit, borra ett hål som sprinten kan ramla ner i. Och ska du ha loss fördelaren så skaffa nya o-ringar till den också. De gamla brukar vara stenhårda.

Men:
Sparkz skrev:Men har du mätt den så du vet att den är kass?
Har haft massa annat att göra men får ta och mäta den ända problemet jag ser är att jag inte har så långt slag så det kommer ta tid att få runt rotorn
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid

Dom har inte riktigt lyckats med den funktionen ha[…]