Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
andreas_lofgren du tillhör nog den grupp av dom absolut minst intellektuellt svaga människor som finns på denna jord.
Du kan uppenbarligen inte nått alls om konvertering .
Ställ in allt rätt så bländar du ingen.
Konstigt nog blir man bländad av äkta xenon!!!!!!

Så bara för att du inte gillar attfolk konverterar så ta o håll ditt snack för dig själv är du snäll o lägg ner med att snacka skit om folk.

Som föregående skrev så tar det inte lång tid att byta ut allt 1 ggn om året
av Lövet
- Förklara hur en xenonlampa som inte ger ljuset på samma ställe på ljusbågen kan passa i en reflektor som är anpassad för annan ljuskälla
- Förklara vad det är du ska "ställa in" (om det är höjdjustering du tänker på så tycker jag synd om dig. Det påverkar inte ljusbilden ett skit, bara höjden)
- Förklara varför varenda biltillverkare utvecklar nya reflektorer till Xenonstrålkastare och inte "konverterar"
Greeken skrev: andreas_lofgren du tillhör nog den grupp av dom absolut minst intellektuellt svaga människor som finns på denna jord.
Du inser att du just berömde mina kunskaper nu va? :mrgreen:
Senast redigerad av 2 Lövet, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av snoddasD5
Alla tjatar att det bländar vem möter sig själv som konventerat?? Sen om folk blinkar sätt 5st extralysen i fronten och konventera även helljuset och blinka tillbaka. Mest Ljus Vinner
Användarvisningsbild
av flyvert
Kan bara tillägga att byta från halogen till xenon med samma insats & reflektor ger negativ effekt på ljusbilden.

P.g.a. annan geometri "hamnar" ljus på fel ställen. På ett par xenonkonverterade Big Knick kan man väl "se genom fingrarna" då xenonskenet vida överstiger halogenets, men extraljus använder man ju bara när man inte har mötande trafik.

Ett par xenonkonverterade halogenstrålkastare är ju "jämt" på, även vid möte...
av Fred
Snoddas verkar ha lite tunnelseende...jag blir då bländad i periferiseendet av bilar med kass ljusinställning.

Självklart ska aldrig halogen-halvljus laddas med xenonlampor! Hel-, dim- och extraljus kan väl vara ok men aldrig halvljusen! Fast jag gissar att alla ni som propagerar för att göra det ändå kör omkring med dimljus och alla möjliga andra ljus påslagna för att det ser "fränt" ut. "Små pojkar" brukar gilla sånt...

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av flyvert
Och om helbilsgodkännandeproceduren togs bort och det blev fritt fram för vad som helst - skulle risken att fronta med en bländad minska då?

Jag tycker att det är helt OK att konvertera extraljus, dimljus, etc. men halvljuset har med trafiksäkerhet att göra och då bör man se till att konvertering sker så att korrekt ljusbild bibehålls.

Sen finns det massa tomtar på vägarna som inte har en aning om vad korrekt ljusinställning är... både xenon- och halogenbeprydda. En korrekt inställd xenon är fortfarande relativt ljusstark (och kan upplevas som bländande) men har en korrekt o godkänd ljusbild.

Jag fick justera min bixenonbestyckade bil både en o två gånger innan jag (o mina medtrafikanter) tyckte att halvljuset låg rätt (ljushöjdsautomatiken kan nog inte kalibrera sig själv).
Användarvisningsbild
av flyvert
olson skrev:Eller tänd bara dimljusen tillsammans med halvljus. Ett enklare sätt att blända !
Ett korrekt inställt dimljus bländar heller inte (har själv slokörad fått åka hem från besiktningen med en "tvåa" på dimljusbilden och ta en ombesiktning)!
Dimljuset skall i princip vara inställt lägre än halvljuset. Men byter man lamptyp (ex. från halogen -> xenon) kan ljusbilden förändras o ljus "läcker" dit det inte var tänkt.

Anledningen till att dimljus inte får användas i kombination med halvljus är väl att lagen föreskriver att det får max finnas två ljuspunkter med en effekt överstigande 25W framtill (eller något liknande). Lagstiftarens tanke var väl att det skall vara så enkelt som möjligt att identifiera vad för slags fordon man möter (cykel, MC, bil, lastbil, släpvagn, flygplan, etc.)

Har man 2x55W halvljus och spär på med 2x55W dimljus fördubblas den mängd ljus man sänder ut... och tillräckligt med ljus kan ju som bekant anses vara bländande...

Skule behöva uppdatera mjukvara i ECM till mi[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]