Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ericsson
I en annan tråd skrev du följande: "De bytten till en väldigt låg kostnad av 16700kr, som hittat Tur att man inte själv måste betala det."

Var det inte på förlängd garanti då?

Edit: Läste kasst - begbilsgaranti var det ju antar jag...

/Uffe
Pebben skrev:Det ända jag kan säga att mina stötdämpare var slut efter 6900mil. Eller slut är fel ord men de glappade, vilket alltså innebär att de inte var utslitna dämpningsmässigt men ändå defekta. Min bil är fullservad på Volvo och inte var de villiga med någon Goodwill inte.
av Hellrider
Pebben skrev:Det ända jag kan säga att mina stötdämpare var slut efter 6900mil. Eller slut är fel ord men de glappade, vilket alltså innebär att de inte var utslitna dämpningsmässigt men ändå defekta. Min bil är fullservad på Volvo och inte var de villiga med någon Goodwill inte.
hmm hur var det nu då,var det dom öhlinarna du fick ändå eller??fattar inte vad ni babblar om, om det nu inte var den bilen,, är du enda ägaren eller?
av Frigge
Serviceboken är A o O vid en Goodwill bedömning. Är bilen inte servad av Auktoriserad är det helt kört.

/Fredrik
av Pebben
För att förtydliga med mina Öhlinsdämpare, bilen köptes inte på en en Volvo verkstad utan på en audi verkstad. Så när dämparna var kassa lämnade jag in på den på volvo brandt men de visste ju inte att den andra verkstaden skulle betala kvittot. Därav att de kunde lämnat goodwill, men för min del slapp jag ändå som tur var.
Användarvisningsbild
av DJ
Märkligt att serviceboken ska vara villkor för goodwill. Så är det inte på VAG i alla fall.

Åkte in med min hemservade A4 och fick ett par nya länkarmar i framvagnen vid 15000 mil. GRATIS! Det var aldrig snack om serviceboken.

Undrar om Volvos "diskriminering" är laglig?

Jag tycker man kan göra alla enkla servicar själv och lämna in bara när det verkligen behövs. T.ex. vid kamremsbyte.

Det enda jag har fått visa när jag bytt in mina tidigare hemservade bilar är att jag dokumenterat allt jag gjort och signerat varje service i serviceboken. Har aldrig fått nåt avdrag på inbytespriset.
av nevyn
Hehe smaka på ordet GOODWILL, vad betyder det? Det betyder att de erbjuder något som det inte har någon som helst skyldighet att göra. Så varför skulle de inte få välja precis hur de vill vilka som ska få det... Diskriminering skulle jag inte vilja kalla det i alla fall. Sen kan man kanske diskutera hur det ska vara om man kan åka till en annan verkstad och få igenom det där istället.
Användarvisningsbild
av DJ
Men goodwill brukar finansieras centralt, och inte av verkstaden.

T.ex. hade VAG problem med framvagnarna på B5-plattformen i början och betalade alla reparationer upp till X antal år och Y antal mil (18000 har jag för mig) bara för att en modern bil inte ska behöva byta slitdelar så fort som krävdes på de tidigare årsmodellerna, ibland redan runt 10000 mil.

Då ger man goodwill för att kompensera bristen i konstruktion/kvalitet som kunden betalade för redan när han KÖPTE BILEN!

Samma sak bör givetvis gälla även brister i t.ex. volvos vevhusventilation, gasspjäll, programvaruversioner som är buggiga, felaktiga tryckgivare i bi-fuel bilar m.m.
av NCR
nevyn skrev:Hehe smaka på ordet GOODWILL, vad betyder det? Det betyder att de erbjuder något som det inte har någon som helst skyldighet att göra. Så varför skulle de inte få välja precis hur de vill vilka som ska få det... Diskriminering skulle jag inte vilja kalla det i alla fall. Sen kan man kanske diskutera hur det ska vara om man kan åka till en annan verkstad och få igenom det där istället.
I de flesta fall som jag har läst om verkar det vara "BAD QUALITY" som gör att Volvo känner sig tvingade av ryktes-skäl betala massor av saker för sina kunder efter att garantierna har tagit slut. "Goodwill" tycker jag bara är fånigt att kalla det. Fixa kvaliten på produkten, sammansättningen och tredjeparts lev så skall ni se att "goodwillen" blir allt mer sällsynt. Vill man vara ett premiummärke kan man inte ha kunder som kommer in efter 3000 mil och har fått problem med stötdämpare, stag och bussningar.
av nevyn
Jag håller med er båda två! 8)
av Hellrider
Pebben skrev:För att förtydliga med mina Öhlinsdämpare, bilen köptes inte på en en Volvo verkstad utan på en audi verkstad. Så när dämparna var kassa lämnade jag in på den på volvo brandt men de visste ju inte att den andra verkstaden skulle betala kvittot. Därav att de kunde lämnat goodwill, men för min del slapp jag ändå som tur var.
Ja för det första så skall du ju vara första ägaren till bilen så det är klart att det är kört,, sen så ser man ganska tydligt när du köpt bilen,då kollar man i bilregistret och ser att audi sålt den,så varför tror du att det skulle blivit en goodwill då,,det är ju förbannat korkat att inte nämna alla fakta innan du babblar om att du inte fick någon goodwill!!!!

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]