Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#336355
Hejsan!

Råkade ut för nåt riktigt konstigt idag. Var ute en sväng och körde och kände plötsligt att det luktade bränd plast i hela bilen, men efter en stund försvann det så jag tänkte att det kanske kom utifrån eller så, för det var mycket industriellt runtomkring. Stängde iaf bilen för att uträtta några ärenden. Kom tillbaka och åkte sedan vidare till ett annat ställe, och det var där problemet började; bilen gick inte att stänga av! Jag vrider nyckeln till nolläget och ingenting händer, förutom att fläkten och möjligtvis nåt ljus slocknar... Jag kan ta ur nyckeln ur tändningslåset och bilen är fortfarande igång. Nånting har ju helt klart kortslutits någonstans. Frågan är bara var? Kan det vara kontakten i botten av tändningslåset som har gett upp? Isåfall måste man ju ta av ratten för att få loss plastkåporna. Hur ska man ta loss ratten utan att riskera att få airbagen i nyllet?

Frågorna är många, men detta måste lösas så fort som möjligt, så jag hoppas nån har en aning om vad det kan vara.

Tack på förhand!
Senast redigerad av 3 DanielTheDude, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av vetten
#336490
Om du tar loss jordkabeln och låter bilen vara en stund så ska det inte vara någon fara.
av DanielTheDude
#336584
Tack för svaret!

Jo, jordkabeln var jag tvungen att ta loss i vilket fall som helst eftersom tändningen inte går att stänga av. Inga andra förslag på vad felet kan vara annars? Det finns inte nåt relä eller liknande som kan ha gått åt skogen? Förresten, hur får man ur kontaktstycket ur botten på tändningslåset?

MVH, Daniel
av DanielTheDude
#337139
Är det verkligen ingen som har en endaste liten aning? Jag undrar om det finns nåt relä som är kopplat till tändningslåset och var det isåfall sitter? Nån borde ju ha varit med om liknande problem kan man tänka sig.

MVH, Daniel
av DanielTheDude
#337571
Jaha, här händer det inte mycket... :( Det finns ju uppenbarligen andra som råkat ut för det också, precis som jag misstänkte: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 28&t=31921

Jaja, jag tänkte iaf kolla felkoder, för nåt annat fel kan jag inte hitta just nu. Det enda jag kan tillägga är att efter det här började så har bilen fått en mer pendlande tomgång, mellan 500-1000 ungefär. Kan det ge nåt?

Åter till koderna; vilka uttag är det man ska kolla av? Och hur går man tillväga, ska man kolla varje uttag flera gånger genom att trycka på knappen?

MVH, Daniel
av DanielTheDude
#337752
Har kollat felkoder idag. Inga problem där heller, fick 1-1-1. Är det någon överhuvudtaget som vet vad det är som slår till och av när man vrider på eller av tändningen? Volvo vet tydligen inte det själva fick jag lära mig idag. De vet inte ens var de olika reläerna sitter i denna bil... Ja herregud... Det här är tredje bilen i 400-serien i min bekantskapskrets som har allvarliga fel som ingen tycks veta nåt om. Är så trött på den så jag tror jag spyr snart. Så för min del blir det aldrig mer en Volvo i 400-serien, det svär jag på.

MVH, Daniel
av volvojonas
#337883
j,elfel är vanligt på dessa bilar,samma som 480,verkar vara tändlåset eftersom
du sa att delukta plast,har du kollat alla kontaktstycke i motorn osv oxid och
annat mög kan ställa till konstiga elfel,tyvärr också vanligt på 400 serien

spy på min 460 höll jag också på att göra,så jag vet vad du känner :twisted:
min gick kamremen av på,vilket ledde till motorbyte :evil:
av DanielTheDude
#338145
Tack för ditt svar, Jonas!

Jo, elfel har det varit på varenda bil i 400-serien jag någonsin träffat på, tyvärr. Det säger en hel del tycker jag. Hade det varit nåt annat kanske jag hade kunnat leva med det, men bilen måste ju gå att stänga av liksom... Jag kollade igenom alla kontakter och sladdar i samband med att jag kollade felkoderna igår. De ser jättefina ut, ingen märkbar oxid någonstans faktiskt. Har kollat på sladdar under vid ratten och där ser det fint ut också.

Jag frågar en gång till: vad är det som slår till och av när man vrider på nyckeln? Det kan ju vara nåt relä eller liknande som inte slår ifrån. Någon måste ju ändå veta.

Jag antar väl att jag får plocka av ratten för att få loss undre rattkåpan då (hur korkat är inte det på en skala förresten?). Är det nåt särskilt man ska tänka på när man tar bort airbagen? Måste man ta loss kabeln vid rattstången, som det står i Haynes, eller räcker det med att batteriet har varit av ett tag? Sen läste jag om nån skruv som hänger där i nån plastpryl som man ska skruva i nåt skruvhål, vad är det för nåt?

MVH, Daniel
av volvojonas
#338175
relät som hörs är nog till bensinpumpen airbagen får man nog montera av
som de ståt i haynes,jag har lyckats få av kåpan utan att ta av ratten,går
om man trixar lite med skruvarna :twisted: dra dom åt sidan när dom är av
och tvinga ut dom,man får vrida ratten lite till höger :)
av DanielTheDude
#338333
Oj, det var inte så jag menade. :wink: Jag undrar alltså vad som blir aktiverat när tändningen slås på. Så jag kan felsöka lättare. :)

Jag ska nu iaf försöka mig på att få loss kåpan utan att ta av ratten, så jag kan få kollat tändningslåset ordentligt. Fick du tillbaka skruvarna igen förresten? ;)

MVH, Daniel

Det pratas om att adaptiva farthållaren an[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]