Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cedrix
Har nu plockat isär värmaren, men den såg bra ut. Inte så mycket sot och skit alls. Men däremot var det en hel del diesel i den, troligan har det kommit från när värmaren slocknar (vilket var problemet med den) och den har fortsatt att pumpa på med soppa någon sekund.

Men hur får man loss skruven som håller metall fläktbladet? Har provat att hålla emot i andra sidan av axel, men skruven sittar så hårt att axel går nog av före skruven släpper. Håller man i "proppelern" så snurrar den bara med. Vet inte hur jag ska göra.

Vill gärna få bort den så man kan komma åt munstycket.
av Cedrix
Ingen som vet?
Har bilen i delar och måste skruva ihop den nu (behöver den till jobbet imorgon!

Hur har ni andra gjort för att dela fläkten så man kommer åt munstycket?
av J.F.S
Jag tog en tång (polygrip) och höll runt axeln för att få loss skruven till spridarkoppen. Var försiktig för det ligger brickor där som du måste hålla koll på hur de satt. När du skruvat ihop allt så kör bilen innan du startar värmaren. Detta för att få cirkulation på vattnet. Var beredd på att du kan få felkoder på värmaren när du försöker starta upp den efter monteringen. Det kan ha kommit in luft i systemet som gör den svårstartad.
av Cedrix
Var på axeln höll du? Enda stället på axeln man kommer åt är vid plastfläktbladet, och där känns det som om axeln kommer att gå av om jag tar i.....
av Cedrix
Jo jag har lossar motorn från röret, men kommer ändå inte åt axeln.
Men det ordnade sig till slut ändå! Satte baksidan av axel i skruvstycket, höll i kupan ovanför fläktbladen med en pollygrip, och då släppte skruven.

Nu är allt rengjort och ihopsatt igen, ska bli spännande att se om den fungerar i morgon.
av Cedrix
Har provkört den nu, och nu fungerar den ännu sämmre än tidigare, nu tänder den inte alls.....

Börjar misstänka glödstiftet, får man inga felkoder om det börjar ge upp?
Det ka ju även förklara varför det var en hel del diesel i värmaren när jag plockade isär den.
av J.F.S
Jag vet inte hur det är med felkoder men mitt stift var det kortis i och då gick säkringen. Enda felkoden jag hade då var för felaktiga startförsök. Mitt stift kostade ca 500 vill jag minnas. Ingen aning om det skiljer i pris mellan en bensinare och en diesel.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om det är kortis i stiftet så säkringen går så blir ju styrenheten strömlös i samma ögonblick som den försöker starta glödningen, och då kan den inte sätta felkod. Och CEM klagar på att den inte får kontakt med värmaren, så det kan mycket väl vara så.
Men det kan lika gärna vara kabelbrott eller dålig kontakt nånstans...

Åk tillbaka och be dem kolla. Något si[…]

Airbag

Det är de här som mest troligt är f[…]

Det finns inte Rattvinkelgivare på skruvat e[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bät[…]