Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Hej.

Håller på och sätter upp mina högtalare till hembioanläggningen.
Tidigare har jag haft dessa suttit strax över huvudhöjd sittandes i soffan men nu vill jag inte besudla nya lägenheten med kablage efter väggen, speciellt som förre ägaren dragit sladd i taklisterna till bakhögtalarna.
Så dessa sitter nu så här
Bild

Han hade dock större golvstående fronthögtalare, så frågan är nu om jag också ska skaffa mig golvstående högtalare och ställa dit. Men rent spontant så känns det som att ljudbilden kommer bli väldigt skev med sådan höjdskillnad på högtalarna. Någon som vet?

Så antagligen kommer jag att dra upp sladd i taket även för fronthögtalarna och då kommer min sista fråga, vill jag då ha centerhögtalaren på den höjden med eller ska den sitta precis under tv'n?
Rent spontant så känns det ju som jag vill ha rösterna från området vid tv'n.

Vad säger ni? Hjälp mig med mina icke bilrelaterade problem :)

/Anders
Användarvisningsbild
av bjompa
Får ja fråga varför du har högtalarna i takhöjd?
Är sofforna lika höga eller? Själv tycker ja att de känns bäst att ha högtalarna i samma nivå som man sitter, sen om man kan riktar man väl högtalarna inåt så ljudet kommer mot en.
Användarvisningsbild
av Brainy
Som jag skrev ovan så hade föregående ägare av lägenheten redan dragit kablage i taklisterna som han sen fört ner i väggen genom ett vp-rör så de kommer ut alldeles där jag har förstärkaren. Känns dumt att börja dra kablage efter golvet då för att sen sätta en kabellist så jag får upp högtalarna i huvudhöjd. Alternativt sätta kabellister från taket ner till varje högtalare. Så då blir det en clean högtalarposition uppe vid taket.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Brainy
Det slutade med att jag satte upp de små frontarna på samma höjd som bakhögtalarna. Centern blev dock mot wendtans bättre vetande en liten kompromiss. Denna är nu placerad precis ovanför tv'n. Dvs 164cm från golvet och 51cm under övriga högtalarna. Det blev bäst så kablagemässigt.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av cybermunk
E det färdigdraget så skulle inte jag heller sätta det annorlunda, men skulle jag få dra själv så skulle jag försöka få det med ordengligt med mina 4 högtalare sen skulle jag sätta in en subba men den skulle stå så den inte syns.
Foringer / Bussinger V90 CC

220' km. 2017. Luft bak og aktive støtdempe[…]

AC problem V70 2016 D3

Jag har ingen möjlighet att kunna läsa a[…]

Har du en bild på dina fälgar?

Däck dimensioner

Du har alltså sänkt den med fjädra[…]