NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaj
Trotts att tillsatsvärmen fungerar/går så upplever jag inte att motorn blir snabbare varm än min gamla 1,8 bensin.
Förväntningarna var minst lika snabbt varm motor ...
Fundering kanske skulle grillen behöva vintertäcke?
Detta fans som orginaltillbehör till den gamla sexan som satt i 240/245 bilarna.
Där var det nästan en nödvändighet trotts att vintern i Göteborg bara blir några - grader ...

Någon som provat ?
Funderar själv på att stänga till 2/3 av det undre luftintaget .
Senast redigerad av 1 jaj, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
en diesel ter längre tid påsig att bil varm än vad en bensinade gör. specielt om du bar står på tomgång, du ska köra med bilen för at få den varm.
av jaj
Motorn ger lite överskotts värme / kyls mycket av fartvinden...
Startade med kall bil (+3) på morgonen, 1,6d drive samma väg som jag känner med min gamla 1,8F.
Motorvärmaren startar automatiskt och funkar fint. 3km 50 körning och sedan 70 med upp och nedförsbackr i böjan.
Båda billarna jämförbara i tempöknig i början.
När det var två strek kvar till normalläget å tempmätaren komm inte diseln högre!
Slutsatts vid 70 km/h jämn fart blir inte motorn "normalvarm"
Lite stadstrafik och tempmätaren snabbt på normalläg.
Ut landsvägen igen med normaltem, verkade hålla sig där.
Provade med max kupevärme och max fläkt, motortempen sjönk med "två strek"

Så vida inte kylvattentermostaten läcker behövs det nog något för att stänga till i grillen när det blir kallt.
Kul om någon mer testar
Du måste ha nåt fel på din bil. Jag har 6 km till jobbet och motorn hinner nästan alltid komma upp i normaltemp innan jag är framme och jag det hinner bli varmt och skönt i kupén. Det är bara när det är riktigt kallt som bilen inte hinner bli varm.
Jag skulle vilja att det fanns ett sätt att blockera bränslevärmaren precis som det gör på dom större bilarna. För som det är nu med bara -5 grader ute så klarar sig motorn utan dieselvärmare det tar ändå inte så mycket längre tid att nå normaltemp (har prövat genom att köra med lite bränsle i tanken för då stängs ju dieselvärmaren av).
av jaj
cyberlelle skrev:Du måste ha nåt fel på din bil. Jag har 6 km till jobbet och motorn hinner nästan alltid komma upp i normaltemp innan jag är framme och jag det hinner bli varmt och skönt i kupén. Det är bara när det är riktigt kallt som bilen inte hinner bli varm.
Jag skulle vilja att det fanns ett sätt att blockera bränslevärmaren precis som det gör på dom större bilarna. För som det är nu med bara -5 grader ute så klarar sig motorn utan dieselvärmare det tar ändå inte så mycket längre tid att nå normaltemp (har prövat genom att köra med lite bränsle i tanken för då stängs ju dieselvärmaren av).
Hej.
Tackar för infon, stiger din motor tempmätare till normalläget rakt upp på den korta körsträckan?
Kanske min kylvattentermostat inte stänger riktig...

Gissar att bränslevärmaren ingår i avgas och bränsleförbruknings siffrorn när blen certifieras och det är därför inte ges möjligheten att stängas av vid kalll start.
Jo, den stiger rakt upp på den sträckan när dieselvärmaren hjälper till. Däremot så hinner den inte det ifall dieselvärmaren är "urkopplad".
Jag tror inte att den är certifierad med dieselvärmaren som krav. Dieselvärmarens förbrukning räknas ju inte med i dom siffrorna och finns inte heller med i förbrukningen på färddatorn. Sen så går den ju att stänga av på bl.a. V70 och S80.
dieselbilen har inge som halst prblem att nå normal varm tempratur när det är -20 grader o du kar o 100 km/h
av jaj
cyberlelle skrev:Jo, den stiger rakt upp på den sträckan när dieselvärmaren hjälper till. Däremot så hinner den inte det ifall dieselvärmaren är "urkopplad".
Jag tror inte att den är certifierad med dieselvärmaren som krav. Dieselvärmarens förbrukning räknas ju inte med i dom siffrorna och finns inte heller med i förbrukningen på färddatorn. Sen så går den ju att stänga av på bl.a. V70 och S80.
Hej.
På min bil kommer jag snabbt upp till 2 strek från normalvärdet men sen blir det stopp vid 70Km/h !
Men härligt att se den låga bränsleförbrukningen när konstantfarthållaren är inkopplad ...
Jag gissar att diselvärmaren påverkar utsläppen från motorn och därför inte går att stänga av.
Om dess förbrukning räknas av färddatorn eller inte har jag inte hittat någon info om.
Min 1,6D S/S visade för låg förbrukning jämfört med upmätt, 1,8F visade för hög!
bilen räknar tiden bränslespridarna är öppna & beräknar hur mycke bränsla som då går åt.
Färd datorn har ingen aning om hur mycke bränsla värmaren förbukar
av jaj
CarMan skrev:bilen räknar tiden bränslespridarna är öppna & beräknar hur mycke bränsla som då går åt.
Färd datorn har ingen aning om hur mycke bränsla värmaren förbukar
Beror väl på om dataprogramet tar med den eller inte.
Har inte hitat någon info om hur det är på DirvE bilarna.
Var har du hittat infon om att värmarens förbrukning inte tas med?
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]