Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Mackansglt
Min gamla tjock tv har nu tagit sin sista suck. Har alltid fungerat perfekt ända tills för någon dag sedan då den bestämde sig för att inte vara med längre. Får alldrig någon bild längre.

Har nu börjat kolla lite smått på något nytt. Tror att jag nöjjer mig med en 37".
Hittade denna http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/ ... 0093,3112).

Har faktiskt alldrig hört talas om Andersson TV förut, någon som har några kommentarer eller
tips på tv i ung. samma prisklass och vad man skall kolla på.

Alla tips och efarenheter tas taksamt emot.
av Larzan
Större TV innebär inte bättre program.
HD-Tv innebär inte bättre program, utan man kan se skiten bara tydligare.
Se till att den är förberedd för ihopkoppling med pc m.m.

Lycka till med köpet.
av RoadRunner1
När den gamla CRT tv versionen (tjock tv) är på väg ut och de nya platt tv apparaterna är på väg in i hushållen har man fått fler versioner att välja på i och med detta.

Plasma - Gasfyllda pixlar som hettas upp av ljuset och därmed visar bild.Kräver generellt mer ström än en LCD tv och visar svärta bättre än vitt.Kan vara känsligare för långa perioder av still bild vid t ex tv spel än en LCD tv där detta kan lämna skuggor på bildrutan efter innbrända långa stillbildsperioder.Inte så vanligt men förekommer trots allt fortfarande.Plasma är oftast men inte alltid mer strömkrävande än en LCD tv.Över 37 tum kan rätt Plasma tv vara att föredra framför en LCD även om detta håller på att planas ut mer och mer mellan de två versionerna.Plasma tv apparater är just nu mer eller mindre på utgående.Har en bätte förmåga att visa bra bild i mörka rum jämfört med LCD.

LCD - Vätskefyllda pixlar som hettas upp av ljuset och därmed visar bild.Något mindre energikrävande än Plasma tv samt har mindre risk för bildruteinnbränning och visar vita bilder bra men har svårare för att visa svarta bilder perfekt som en Plasma tv.LCD tv är bättre lämpad att använda som stor bildskärm till datorn än en Plasma tv.Under 42 tum är en LCD tv att föredra framför en Plasma tv även om detta håller på att planas ut mellan Plasma och LCD.Finns ett större intresse för LCD tv apparater jämfört med Plasma.Har en bättre förmåga att visa bra bild i ljusa rum jämfört med Plasma.

LED - Supertunn laser tv som fortfarande är ett ganska nytt format med ännu lägre strömförbrukning utan alltför stor värmeutveckling med superb bild.Fortfarande vid denna postning ganska dyra jämfört med Plasma och LCD.

Man bör även vara uppmärksam på hur stor bildyta man ska ha och behöver ha i rummet som denna platt tv ska stå i när för stor bild och ett för kort avstånd till platt tv apparaten kan ge helt fel bildvinkel och upplevelse i förhållande till detta avstånd.

Var också uppmärksam på strömförbrukningen vid (stand by) läget när detta kan skilja sig åt ganska mycket mellan olika tv modeller om din platt tv inte får strömmen bruten helt samt se upp för storbilds tv i de lägre budget klasserna när olika kontakter på tv apparaten kan vara mer eller mindre bristfälligt på dessa billigare versioner där t ex två till tre HDMI kontakter är att föredra men kanske bara finns i en kontakt på en budget platt tv.

Finns även mjukvaruprogram på Internet som kan slipa bildrutan vid skugginbränning samt till viss del ta bort effekten av döda pixlar på bildrutan där dessa program har olika funktioner beroende på priset.Dessa program lagar däremot inga fel utan maskerar felet för att den felaktiga effekten ska avta för tittaren.

Storbilds tv lämpar sig generellt mer för ren filmvisning och tv spel och inkopplad till ett hemmabiosystem som kan ge i det närmaste en biografliknande upplevelse än att titta på t ex nyheterna med när denna storbild naturligtvis ger ett helt annat intryck än de äldre CRT tv apparaterna om man inte har ytterligare en mindre version av dessa LCD tv apparaterna i hemmet.Ser personligen extremt lite normal tv sända program när film är kvällens normala tv tittande.Elände läser jag i tidningen på arbetet. :D
Användarvisningsbild
av Gizz
Jag ska hämta min nya LCD tv senare idag. Hade först tänkt köpa någon av det billigare slaget men efter ha tittat runt en massa så slog jag till på en Samsung LE40B657 på SIBA. 10500:- kostar den där. Är nog den bästa bilden jag sett på en LCD tv i den prisklassen. 100Hz är att föredra då släpningarna inte är så tydliga som det kan vara på en 50Hz. Tänk på att full HD är att föredra samt att det ska vara MPEG4 kompatibel. Det dröjer väl något år till innan detta blir standard men det kommer.
av RoadRunner1
Gizz skrev:Jag ska hämta min nya LCD tv senare idag. Hade först tänkt köpa någon av det billigare slaget men efter ha tittat runt en massa så slog jag till på en Samsung LE40B657 på SIBA. 10500:- kostar den där. Är nog den bästa bilden jag sett på en LCD tv i den prisklassen. 100Hz är att föredra då släpningarna inte är så tydliga som det kan vara på en 50Hz. Tänk på att full HD är att föredra samt att det ska vara MPEG4 kompatibel. Det dröjer väl något år till innan detta blir standard men det kommer.
Helt rätt när de första versionerna av LCD hade en väldigt irriterande eftersläpning speciellt om man tittade på sport där detta fenomen idag är så gott som helt borta även i budget segmentet. :D
av Mackansglt
Tack för alla bra svar och speciellt till RoadRunner1 för en mycket informativ guide.

Det blev en 32" Samsung LCD type LE32B455.
Får duga åt mig. Enda nackdelen hitills som jag märkt är att den bara har en Scartkontakt.
Har nu kopplat DVD och Video via en "Scartbox". Man är dock tvungen att växla mellan DVD och Video manuelt med en knapp i boxen. Saknar också Q-link som jag hade på gamla "tjockisen". Det var faktiskt rätt smidigt att bara ha en fjärr för att styra TV, DVD och Video.

Min gamla tjock teve har nu vaknat till liv igen, fungerar hur bra som helst så nu sitter man med dubbla apparater.
Användarvisningsbild
av Bosa
Ett ypperligt tillfälle att köpa ny DVD med HDMI mao. ;)

Reflekterade inte över Kuro-link på TVn jag köpte ända tills jag skaffade en DVD med Kurosystemet. Hur smidigt som helst, man stoppar i en skiva i DVD:n och den drar då igång TVn med rätt ingång. :)
Däck dimensioner

Beroende på hur mycket du sänkt och hur[…]

Halvljus

Behöver inte vara en som är svagare... k[…]

Välkommen ut i trafiken

IMG_3650.jpeg

Är det någon skillnad med grillen mot v[…]