Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tlt
Hej .
Grannen har en s40 1,8 gdi -98 som kam-remmen har hoppat av på , med ett par krökta ventiler som följd. Ventilerna mm. är bytta men det går inte att starta bilen. Det verkar som att den inte får bensin , för när man sprayar i startgas eller häller i lite bensin i insuget så startar den direkt. Volvo har kollat felkoderna och det finns inga. Det kommer bensin i framledningsslangen från tanken när man vrider på tändningen, men hur funkar det sen sen.....
Jag ska försöka hjälpa honom på fredag och är det någon som har några tipps eller ideèr så blir jag väldigt tacksam :D

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Tantan
Instämmer med föregående... om den startar med startgas och pumpar fram soppa i slangen borde stoppet sitta i insprutningen
av tlt
Ska kolla det imorgon, kom gärna med flera ideèr :D

Vet någon av er där ute vad det ska vara för bränsletryck från pumpen som sitter i tanken?
Användarvisningsbild
av Tantan
Enligt Haynes: oreglerat matningstryck: 4.8 till 8.0 bar (70 till 116psi), reglerat bränsletryck: 3.2 bar (46.4 psi) minimum bränslematningskapacitet 120 l/t @3,0 bar och 12,5v
av tlt
Har nu varit och kollat lite och konstaterat att det kommer bensin fram till och med högtryckspumpen. Mätte lite på spridarna och det finns ej spänning där, ska det inte ligga plusmatning på hela tiden när tändningen är på och sedan jorda när dom ska öppna? eller har jag missuppfattat hur det ska fungera? Provade även när startmotorn var till.
Jag tycker att den borde sätta en felkod om det är så att vev eller kamlägesgivaren inte sämmer/fungerar. Hittar ingen trasig säkring ....
Tar tacksamt mot flera tipps och ideèr :D

Tack så länge.

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]