Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MathiasS
Till Audin använder jag VAG-COM på pc (http://www.ross-tech.com) som emulerar VAGs diagnosinstrument och mer därtill. Där kan man bland annat titta på utsignalen från samtliga sensorer som "pratar" i bilen och dessutom visa detta i grafer i realtid. Jag skulle säga att detta är mycket användbart, tex när man felsöker problem laddtryck eller lambda. Att bara titta på felkoder känns rätt fattigt.

VAGCOM har även ett generiskt OBD gränssnitt men det kan nog vara så att det som kommer ut därifrån är rätt knepigt att förstå. För VAG/audi/skoda relaterade bilar finns det översättningsfiler som ger felkodens betydelse i klartext. Vore intressant att se hur den funkar med en Volvo.
av T-Röd
Joppe_S60 skrev:Hej hopp.

Jag har haft lite problem med min bil och den har spottat ut felkoder som nite känns igen av de vanliga felkodsläsarna, men så hittade jag en specifik volvo-läsare som var nedsatt från 4995 spänn till bara 1150 + moms och som tog alla styrenheter i min bil (S60 T5) inklusive ABS, airbags, radio och hela faderullan.

Jag tänkte bara tipsa om en riktigt bra läsare till ett riktigt vettigt pris för er som kör nyare volvos.

http://www.bsrextra.se/

klicka sedan på övriga produkter längst ner och sedan PPC Diagnostic System. Jag hämtade min i förrgår och den är kanon.

hur står fel koderna??
av Plutten
Prova den inbyggda som fins i bilen
håll red knappen intryck dubbelklicka på dimljus knappen
Kommer en massa saker i färd datorn.
fråga mig ej vad det betyder ?:-/ för det vet jag ej men kul är det ;-//
av Pelle
Plutten skrev:Prova den inbyggda som fins i bilen
håll red knappen intryck dubbelklicka på dimljus knappen
Kommer en massa saker i färd datorn.
fråga mig ej vad det betyder ?:-/ för det vet jag ej men kul är det ;-//
Denna inbyggda "feature" visar bara om det finns felkoder i någon enhet bilen. (Den stegar igenom enheterna och visar status) MEN den visar inte hur många eller vilka felkoder det är ..

Du kan inte heller nollställa ev. felkoder på detta sätt.
av Knorren
Hej, Verkar vara en mycke smidig läsare detta, någon som vet om den funkar till S70 '99 ??

på BSR Extra's sida står det "Läser felkoder ur Volvo's 60/70/80/90 serie, års modeller: 1999-2006" men går man in och läser mer så står det "PPC Diagnostic System fungerar till alla Volvo från 2001-2007 (utom C70 98-05, S/V40 96-04, S80 2007).

Om denna inte funkar till en S70 '99 finns det någon annan som man kan skaffa sig istället?
(har en del koder liggandes och vill börja rota med dessa)
Användarvisningsbild
av greeeken
vilbe skrev:Ni gör mig nervös har man köpt ett bilmärke med så mycket
fel att man behöver en sån. :roll:
Vilbe

Det är en bra att ha sak helt enkelt

Hm säg mig en bil dom inte har fel.
Även en trabant har fel, om det skulle finnas en felkodsläsare til lden hade man velat hat den antar jag.
av Dustin
Dags för säsongens trådlyft! :)

Jag fick hem en PPC felkodsläsare från BSR igår, riktigt smidig pryl och jag har så mycket fel på min bil så den bör betala sig ganska snart, dock har jag några frågor:

1. jag har problem med ABS och DSTC på min s60 -01, 2.4t, automat, enligt Mechanum som jag vart inne på tidigare så har jag felkod ABS 0070, Konstaterade fel på hydraulenhet, art: 8691264 och styrenhet art: 8691265
Nu har jag bytta styrenheten och nollat alla felkoder i hopp om att det skulle lösa min bekymmer, men icke, får byta pumpen också. Problemet är dock att PPC läsaren inte visar någon felkod för ABS eller DSTC, bara för GPS coh C-lås bak... hur kommer det sig?!
Styrenheten jag köpt kommer från en v70 -00 2.4 (utan t) med DSTC, kan det vara så att den inte vill lira med min -01:a?

2. Det finns bland annat en firewire port på PPC läsaren, går den att koppla till datorn på något sätt för att få lite mer info? Eller kan man kanske göra något annat med prylen?

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]

Jag tror 900 är att betrakta som billigt f&ou[…]