Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av blue eagle boy
Hej
Har en V70 2,4T -01.
När jag ligger på jämngas oberoende av hastigheten så känns det som om en eller 2 cylindrar lägger av. Detta händer lite sporadiskt, jag har också fått reducerad motoreffekt på displayen ett par gånger. Men trots det så har motorn/bilen lämnat full effekt.
Var idag och lästa av felkoder som är följande:
3400 knacksensor intermittent
91A7 gasspjäll intermittent
904D pedallägesgivare intermittent

Raderade felkoder och tog sedan en sväng med bilen, som fortfarande ryckte vid jämnt gaspådrag.
Det kom inte upp några felkoder efter detta.

Kan orsaken till detta vara att mitt avgassytem läcker eller vad kan det vara?
/Krister
Senast redigerad av 1 blue eagle boy, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Läcker avgasröret före sonden så kan det påverka.

Men det låter lite som spjällhuset. Tappar styrenheten kontakten med spjället så ställer det sig lite öppet, och sen reglerar styrenheten varvtalet genom att stänga av bränslet. Ryckig tomgång och slö när man kör. Vad är 91A7? Spjällägesgivare eller utebliven kommunikation?
Vilken pedal gäller 904D? Det finns givare på alla tre. (alla två med aut. låda)
av blue eagle boy
Hej och tack för svar
Tomgången är helt normal på bilen.
91A7 spjälllägesgivare
Som jag förstod det så var det gaspedalen felkod 904D menade.
Bilen är en automat.
/Krister
Användarvisningsbild
av jimDK
>>3400 knacksensor intermittent

inte vanligt ved skitigt/dåligt spjäll.
(dom två andre felkoder är vanlige ved dåligt spjäll.)

kanske forsök rengöring av spjället?
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... t=+biltema
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... %C3%B6ring
har du vit eller gul etiket? (MagnetiMarelli spjället)
av blue eagle boy
Har nyss rengjort spjället (Har vit ettikett) bytt till nya tändstift och kollat tändspolarna.
Har även rengjort lmm:en.
Kan knacksensorn göra så att dom andra 2 felkoderna uppstår?
/Krister
Användarvisningsbild
av jimDK
Volvo VADIS info för 'knacksensor intermittent' felkoden:

Condition
Diagnostic trouble code (DTC) ECM-3400 is stored within 2 minutes if the control module detects a fault in control module knock control circuit.

Substitute value
-ignition retarded for safety reasons
-reduced boost pressure

Possible source
-defective control module

Fault symptom[s]
-malfunction indicator lamp (MIL) lit

Antar du har läst felkoder via OBD-läsar?
Det bör också vara bra nog, men kanske det finns mer info med en PPC felkod läsare.

>>Kan knacksensorn göra så att dom andra 2 felkoderna uppstår?
vet inte. gissar at om det finns ett internt fel (CEM), så allt verkligen kan hända? :roll:

Meeeen 'intermittent' tyder på att felet inte är permanent (självklart :-) och därför antagligen inte en kass CEM fel.
Om man ignorerar knack-felet, så felkoderne indikerar att spjället är kass.
av Gronis6666
Hej

Jag har ett liknade problem med min S60 2.4T -01 Väldigt ryckig gång vid jämn gas, går dåligt när den är kall men så fort den har kommigt upp i tempratur så funkar den ganska ok. Man känner det väldigt väl, sen ser man turbotrycksmätaren svaja som en galning dock så ser man inget på varvräknaren

Men rätt som det är går bilen som den ska, blir knäpp på det här, sen så får jag INGA felkoder alls och då är det ju skitlätt att börja leta fel :-O)

Hadde in bilen på volvo när den rullat 16000 mil för serive och gasspjällsbyte fick även byta mangnetventil veckan efter.
Nu har bilen rullat 16700 mil

Så några förslag vart jag ska börja leta? Har läst lite på olika forum och på flera ställen så kommer man tillbaka till det där förbannade gasspjället igen.

Kan det vara så illa att jag har fått ett nytt spjäll som har börjat och jävlas redan?

Mycket tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
av jimDK
>>för serive och gasspjällsbyte
har ni fåt nyt gasspjäll? eller begagnet
varfor nyt spjäll? (om ingen felkoder finns)
av Gronis6666
jag fick ett helt nytt med gul lapp för min hade dom klassiska felkoderna och bilen gick inge vidare så dom bytte det när jag va in och serva den. Bilen har gått bra i typ 5 månader och 1000 mil sen för typ 1 månad sen börja den gå ryckigt och allmänt dåligt igen.
Den går liknade som innan gasspjällsbytet dock så får jag inga felkoder alls och det är ju inte lite irreterande!

Symtomen på min bil är följande:
1. Vid jämn gas går bilen väldigt ryckigt och det är när turbomätaren visar runt -5 ,lite mer gas det slutar och lite minder gas så slutar det och det spelar ingen roll vilket varvtal eller hastighet eller växel.
2. När bilen är kall går den riktigt dåligt rycker går ojämt och är orkeslös
3. När bilen blir varm går den bättre och forsätter med symtom nr 1

MEN rätt som det är går bilen helt som den ska alla ryckningar försvinner och den går bra det här kan hända typ 5% av alla gången man är ute och kör.

Det jag har gjort är:

Nytt gasspjäll i April 09
Ny magnetventil April 09
Nya tändspolar April 09
Nya tändstift vid 16000 mila service April 09
Kollat lite slangar dock så ser allt väldigt helt och fint ut.

Meken som jag känner på volvo vet inte riktigt vad han ska göra, han gissar på att det är gasspjället igen och att det blivigt nått fel på det. Det är lite svårt säger han när han inte får några felkoder att gå efter.

Så någon kunnig här inne som har en blekaste aning om vart jag kanske kan börja och leta fel?
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]