Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det lät inte så farligt, tycker jag! Volvon är ju annars väldigt dyr att reparera så allt under 10 000 spänn är i mina ögon billigt! :twisted:
sensorn för fläckten bytta dom inte, då den inte går att byta löst (måste byta hela ccm:en som kostar 4-5000:-)
men man kan & bör byta fläckten som sier bakom, då den kärvar i lagringen o inte på dammet som synns.

men nu kan du ju reklamera reprationen! om det uppkommer igen
Det går utmärkt att byta sensorn om man är lite händig. En utbytessensor kostar under 10 spänn på Elfa. Finns en tråd om detta på svxc.se.

Angående fläkten så är det väl givet att en helt igendammad fläkt inte fungerar. Dock betyder inte detta, per definition, att fläken är trasig i lagret! Det är som att säga att dammsugaren trasig för att påsen är full!! Fläkten är en otroligt enkel konstruktion som mycket lätt görs rent och smörjs upp till 100%-ig funktion.

Jag är övertygad om att otroligt många sensorfläktar bytts i onödan på grund av att volvomekaniker inte lagar saker längre...de byter bara ut dem, på kundens bekostnad.
Fred skrev:Det går utmärkt att byta sensorn om man är lite händig. En utbytessensor kostar under 10 spänn på Elfa. Finns en tråd om detta på svxc.se.

Angående fläkten så är det väl givet att en helt igendammad fläkt inte fungerar. Dock betyder inte detta, per definition, att fläken är trasig i lagret! Det är som att säga att dammsugaren trasig för att påsen är full!! Fläkten är en otroligt enkel konstruktion som mycket lätt görs rent och smörjs upp till 100%-ig funktion.

Jag är övertygad om att otroligt många sensorfläktar bytts i onödan på grund av att volvomekaniker inte lagar saker längre...de byter bara ut dem, på kundens bekostnad.
Asså det står i kontantnotan från lidbil att sensorn är utbytt 375:- samt rengöring av fläkt. :roll: Så om en sensor kostar 10:- på Elfa så är det bara "rimligt" om man nu kan uttrycka sig så att en dito utbytt på lidbil kostar 35ggr mer ??:-/
Om de använt Elfa-sensorn så är 375:- ändå rimligt eftersom det inte är plug-n-play på något sätt. ECC-panelen måste plockas isär för att komma åt att löda av gamla sensorn från kretskortet och den nya måste lödas dit. Mao är 365:- i arbetskostnad lågt.

Detta är inget en av de större volvoverkstäderna skulle syssla med så lidbil verkar vara en väldigt bra verkstad! :D
Fred skrev:Om de använt Elfa-sensorn så är 375:- ändå rimligt eftersom det inte är plug-n-play på något sätt. ECC-panelen måste plockas isär för att komma åt att löda av gamla sensorn från kretskortet och den nya måste lödas dit. Mao är 365:- i arbetskostnad lågt.

Detta är inget en av de större volvoverkstäderna skulle syssla med så lidbil verkar vara en väldigt bra verkstad! :D
Ja han sade att han hade plockat isär panelen när jag pratade med han. Det är nog bara för att jag är nybliven volvo ägare :mrgreen: De sade att dem skulle göra nån rabatt åt mig :-DD
Fred skrev:Var ligger denna verkstad?! Såna är det ont om och de ska premieras om det går!! :D
Får man göra reklam på forumet :?: :?: :lol:
Alla forum är till för att hjälpa, tipsa och dela erfarenheter mellan medlemmarna. Att tipsa om goda erfarenheter hos en verkstad anser inte jag vara reklam. Om däremot en verkstad registrerar sig och börjar skriva en massa saker om priser, erbjudanden och annat kommersiellt, då är det reklam vilket inte är tillåtet.

Så visst kan du tala om vilken verkstad som behandlat dig bra och var den ligger precis som du kan varna för en verkstad som inte är bra!

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]

Jag tror 900 är att betrakta som billigt f&ou[…]