Vi kan börja med att fabrikatet i sej inte spelar roll. Dock brukar erfarenhet visa vad som håller måttet eller inte.
Värmetalet däremot är extremt viktigt. Vi vill ha upp temperaturen på stiftet för att det ska rengöra sej och förbränna maximalt. Att då ta ett för kallt stift gör att det beckar ihop. Att ta ett för varmt stift gör att det överhettas och helt enkelt går sönder. FÖRUTOM att ett stift med för lågt värmetal gör dessa verkningar så ställer det även till med spikningar. Spikningar är alltså glödtändningar. Stiftet blir så varmt att det helt enkelt skapar självantändning av bränslet. Bilen har reglering mot just detta med knacksensorer. Med fel stift så reglerar bilen så att den försöker att inte spika. Det resulterar i att bilen kommer att gå rejält fett samt med sänkt tändning och effekt. I värsta fall kan faktiskt förbränningsutrymmena skadas.
Stiftets längd påverkar på två sätt. Om stiftet är för långt så kan det skada kolven i värsta fall. Men framförallt hamnar gnistan på fel ställe för att tända bra i just det förbränningsutrymmet. Ett för kort stift gör att vi kan skada gängorna och att gnistan hamnar fel. Fel TYP av nos på stiftet. Alltså fel utseende gör även det att gnistan hamnar fel.
Sen finns det ibland plats för avsteg. Kör man t.ex SAAB av vissa årsmodeller/modeller så är stiften anpassade för körning på autobahn i princip. Stiften har högt värmetal, detta KAN bli ett problem för dom som åker i stan mestadels med mycket start och stopp. Stiften hinner inte bli varma. Där har faktiskt SAAB tagit ett ansvar och rekommenderar då själva att man går ned ett värmetal för att underlätta den typen av körning. Notera att det är bra att tillverkare rekommenderar stifttyp och värmetal. MEN det OPTIMALA för just din bil och just din körning är att utgå ifrån fabriks stiften, läsa hur slitbilden ser ut på dom och sen korrigera helt enkelt. Men återigen. Stiften spelar en ENORM ROLL.
Ni kan väl vässa era engelska kunskaper och läsa igenom den här lilla skrapningen på ytan om tändstift.
http://ngksparkplugs.com/tech_support/s ... /index.asp Se gärna filmen med..