Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Sitter och har en disskussion med en klasskamrat.
Han påstår att jag kan minsann ha vilka tändstift som helst i min bil.
Jag idiotförklarar honom totalt.
Han säger nu också att det inte har någon betydelse om man han varma stift eller "vanliga".

Vill bara ha lite reaktioner på detta.

Min bil är en S40 2,0T -01 om det nu har någon betydelse :wink:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ytterligare ett påstående:
"Du kan ta en tändspole från vilken bil som helst och stoppa in i din bil förutsatt att den har samma antal cylindrar."
Användarvisningsbild
av cybermunk
E han hög eller :-/] :-/] :-/] ?? Vilket stift som helst nja jag skulle då inte göra det då det är olika lång den gängade delen i alla fall och sen det där med spolen har jag ingen direkt uppfattning om inte heller om Varmt/vanligt stift.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Ja, men kan, men det innebär inte att man ska. Med fel stift så kan det skita sig rejält. Vad gäller tändspolen så har han dock hyffsat rätt, såvida man inte har en bil med cop eller waste-fire. Dock måste inte cylinderantalet vara exakt detsamma.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nu säger han att längden alltid är densamma om det nu inte är något väldigt special.
Om man bara kör vanlig standardkörning så är det ingen skillnad menar han.

Jag menar fortfarande att han har fel. Han sitter bredvid mig nu.
Hmmm cybermunk. Ja han kanske är lite drogpåverkad. :wink: :wink:
Användarvisningsbild
av isak
hej
vad är vanliga stift?
1- värmetal 2- gänglängd skall vara efter motorfabrikanten!
fabrikat monteras efter erfarenhet.
isak
Användarvisningsbild
av Fisch
Angående värmetalet. Jag köpte ett par mjukare tändstift i våras till min bil. Efter att ha kört några hundra mil så tittade jag efter hur de såg ut. De var vita, alltså överhettade. Mina gamla hårdare stift var bruna.

Min slutsats: Värmetalet spelar roll!
av RoadRunner1
Hhhmmm , nja enligt denna diskussion så kan ju allt passa utan att man behöver de rätta delarna till just sin egen bil.Då kan man ju lika väl rycka en kylareslang från en Mazda om dessa nu påminner om varandra eller varför inte en termostat till Merzedes om denna nu skulle gå ner i Volvon och så vidare.Men hur bra är det för bilen i längden !?. :???: Har ju sett din bil och tycker den förtjänar långt bättre.Utvisa din polare till vinterkylan tills han ändrat sig eller häll glykol i brallorna på honom. :D
av *pettson*
Vi kan börja med att fabrikatet i sej inte spelar roll. Dock brukar erfarenhet visa vad som håller måttet eller inte.
Värmetalet däremot är extremt viktigt. Vi vill ha upp temperaturen på stiftet för att det ska rengöra sej och förbränna maximalt. Att då ta ett för kallt stift gör att det beckar ihop. Att ta ett för varmt stift gör att det överhettas och helt enkelt går sönder. FÖRUTOM att ett stift med för lågt värmetal gör dessa verkningar så ställer det även till med spikningar. Spikningar är alltså glödtändningar. Stiftet blir så varmt att det helt enkelt skapar självantändning av bränslet. Bilen har reglering mot just detta med knacksensorer. Med fel stift så reglerar bilen så att den försöker att inte spika. Det resulterar i att bilen kommer att gå rejält fett samt med sänkt tändning och effekt. I värsta fall kan faktiskt förbränningsutrymmena skadas.
Stiftets längd påverkar på två sätt. Om stiftet är för långt så kan det skada kolven i värsta fall. Men framförallt hamnar gnistan på fel ställe för att tända bra i just det förbränningsutrymmet. Ett för kort stift gör att vi kan skada gängorna och att gnistan hamnar fel. Fel TYP av nos på stiftet. Alltså fel utseende gör även det att gnistan hamnar fel.

Sen finns det ibland plats för avsteg. Kör man t.ex SAAB av vissa årsmodeller/modeller så är stiften anpassade för körning på autobahn i princip. Stiften har högt värmetal, detta KAN bli ett problem för dom som åker i stan mestadels med mycket start och stopp. Stiften hinner inte bli varma. Där har faktiskt SAAB tagit ett ansvar och rekommenderar då själva att man går ned ett värmetal för att underlätta den typen av körning. Notera att det är bra att tillverkare rekommenderar stifttyp och värmetal. MEN det OPTIMALA för just din bil och just din körning är att utgå ifrån fabriks stiften, läsa hur slitbilden ser ut på dom och sen korrigera helt enkelt. Men återigen. Stiften spelar en ENORM ROLL.

Ni kan väl vässa era engelska kunskaper och läsa igenom den här lilla skrapningen på ytan om tändstift.

http://ngksparkplugs.com/tech_support/s ... /index.asp Se gärna filmen med..
Användarvisningsbild
av isak
bra länk pettsson.
har personligen inte monterat något annatt i mina privata bilar sen slutet 60-talet.
stiften har dessutom ett bredare värmetal än konkurrenterna vilket ger mindre störningar i olika körcyckler. sen får ni säga vad ni vill om volvos skitstift!
isak

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]