Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maccie
Hej,

En sådan här fråga som jag antar blir knepig att få någon enighet i eftersom de flesta har den ena eller andra och tenderar gilla det man själv har...men ändå! :)

Jag funderar på att köpa en välhållen XC70 av sista modellåret, förra karossen (dvs en modellår -07) och har faktiskt inte landat i om jag föredrar en 2,5T eller en D5 (ska vara automat och med en del utrustning i alla fall). Letar efter exemplar som är körda ca 5,000-8,000 mil.

Jag vet om de grundläggande skillnaderna i motorkaraktär och ekonomi, men skulle gärna vilja veta vad ni tycker i just fallet XC70 -07.

Jag kör ca 1,500 mil per år, och förstår att ekonomin i så fall väl blir ungefär hugget som stucket totalt sett?

Mest stads- och landsvägskörning, men också ut i skogen ibland (jagar). Drar medeltunga släp, mest för hus- och trädgårdsbehov, nån gång i månaden.

Så vad har ni för uppfattning? Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Hejsan!

Det beror lite på.....

Både 2,5T och D5:an är trevliga motorer.
Bytte precis frun:s bil och var egentligen på jakt efter en Diesel, men eftersom jag råkade "snubbla" över en XC90 2,5T med rätt antal mil och till "rätt" pris så blev det en sådan.

Ser man enbart till bränslekostnaden så är naturligtvis en diesel billigare, men som jag ser det så är merkostnaden för att köpa en diesel kontra bensin alldeles för högt.

Om vi räknar på att exempelvis en D5:a drar 1/2 liter mindre / mil så innebär detta att Du sparar ca 10.000 / år i drivmedel. Skatten är väl ca 6000 dyrare för dieseln så då
kan vi säga att du sparar ca 4.000/år på att köra Diesel.

Om en diesel kostar 30.000 mer än motsvarande bensin i inköp kan man räkna med en tusenlapp om året i kapitalkostnad för denna mellanskillnad. Å andra sidan kanske man får tillbaka
denna mellanskillnad när man säljer, eller kanske inte, vem vet hur det ser ut om 3 år?

Mitt råd är, Se mer efter skick, mil och helheten är att stirra Dig blind på drivmedlet.

//
Micke

Skule behöva uppdatera mjukvara i ECM till mi[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]