Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LUxe77
Tjenare igen.

Skulle behöva få lite tips om hur man ska få loss kamdrevet.
Enligt haynes så ska man ha nå specialverktyg eller ta en skruvmejsel som man ska stoppa in nån stans för att få loss muttern som håller drevet?

Hur gör jag lättast? Alla tips och knep är välkomna:)

Det är ett B21A topplock alá 398.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Muttern ä åtdragen me 70 Nm så dn sitter ganska bra.

Ja brukar låta kamremmen sitta kvar och lossa kamdrevsmuttern om ja vill ha loss den. Brukar inte ens behöva hålla emot på vevaxeln ;)

Sen beror de ju på vilket kamdrev du har, antar att de ä de med två plåtar på vardera sida o de är ju inget genomgående hål i de drevet så de går inte att stoppa in nån skruvmejsel nånstans... FUnkar inte för mej i alla fall :D
av LUxe77
stämmer bra. Den har två plåtar, en på varje sida. Kan man försöka hålla fast kamaxeln med en polygrip eller nått?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Nej fyfan inge polygrip, kommer bara slinta o förstöra. Går kanske me en rörtång men dom är nog för klumpiga. Lägg på remmen som ja sa så löser sig alla problem ;). Om du inte redan har tatt loss hela kammen eller tagit loss toppen?
av LUxe77
Jag har redan monterat av topplocket:S
Kanske kan ta remmen och försöka hålla fast drevet medan jag skruvar loss bulten.
Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]