Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ansod
#336008
Jag har tittat runt lite på forumet och på brembos hemsida men inte hittat dimensionen på bultarna som håller bromsoken bak på min 245 88. Dom är väldigt rostiga och fula och nu när jag ändå ska byta ok är det lika bra att byta bultar också. nå'n som vet vad det ska vara för bult? ?:-/
Användarvisningsbild
av Sparkz
#336149
Du behöver inte ens regnummer, det är samma skruv till oken bak på 200-700-900-850-v70 och några till.
M10, runt 30 lång, men original är bättre med fläns och 13 mm skalle så man kommer åt. Och en klick gänglås.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#336443
Härdad? :???:
10.9-kvalitet är det iofs. 985421 heter den på Volvo
av ansod
#337137
Nu har jag bytt till volvo original. Det tog en stund att få bort dom gamla bultarna som tydligen inte var original. Men jag lyckades inte lossa nippeln till bromsvätskeröret :-(O) . Den har blivit ganska rund efter mina mer eller midre desperata försök. Funderar på att lossa röret där det är skravat ovanpå bakaxeln och plocka in allt till arbetsbänken. Hur är det skarvat? Nå'n som har någon bättre idé?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#337561
Det är lite större chans att få loss rören från slangarna på bakaxeln, nipplar med invändig gänga där vill jag minnas. Använd en större hammare eller nån annan klump som mothåll, och knacka runt nippeln med en mindre hammare. Trassla sen inte med det gamla röret, utan skaffa ett nytt.

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]