Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DBS
Hej!
Har hittat en kanonfräsh 744 från 1990. Det värsta är att innertaket hänger som en säck. Hur svårt är det att byta det? Hur sitter det fast? Kan man få in ett nytt genom dörröppningarna - tycker det ser trångt ut... :(
Är det samma innertak till alla 744 -88 och framåt?

Tack på förhand.
av winston
Här kommer en länk med beskrivning på innertaksreparation. Det här är ett vanligt problem på 740 där tyget släpper från innertaket eller går sönder. Jag har fått tipset här på detta forum och gjort det två gånger med bra resultat. Jag köpte Biltemas högtalarmatta nr 31-401 = ljusgrå 200x142 cm. Kostar 99,90 kr. Dessutom köpte jag 2 burkar spraylim på Biltema. Det är lite bökigt att få ut taket genom höger bakdörr även när höger framstol är bortagen. Dra bort tyget och var noga med att borsta bort skumgummit som sitter kvar på innertaket så att limmet fäster ordentligt.
Om du anger din mailadress så kan jag skicka en bild.
Lycka till
http://www.ipdusa.com/uploads/sku_files/5278_INST.PDF
av DBS
Tack så mycket för infon, den var kanon. :D

Har inte gjort klart affären ännu, så vi får se hur det går.
Om allt går vägen tänkte jag nog försöka mig på att skaffa ett bättre begagnat tak på skroten.
av Redlös
Om du tar ett begagnat från skroten så tänk på att 940:s innertak passar! Helt annan konstruktion, där tyget inte lossnar... Dessutom så finns det fler färger att välja mellan. Jag satte ett innertak från en 945 -97 i min 745 -90 med ett mycket fint resultat. Inga modifieringar krävdes.
av DBS
Pratade med en kille på JB-bildelar - Volvoskroten i Jönköping och han hävdade tvärt emot. :(
Har kollat in i en 944 som stod parkerad intill min och jag tycker det såg likadant ut som på min -92:a.

Jag tror jag litar på dig istället! :)
av Redlös
Då har han nog inte sett två innertak bredvid varandra på golvet, ett från respektive modell.. Du kan lugnt köpa ett från en 940, det passar.
av DBS
Toppen, då skall jag inte fundera mer på det utan börja leta 940-tak på skroten! :-DD

Tack för hjälpen Redlös!

/DBS
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]