Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Tackar :D
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej!

Ja det är extremt komplicerat när jag tittar på min uträkning. Det är mycket som avgör:
Statslåneränta (ligger konstant under ett år)
Din marginalskatt
Ingår fri service ? Däck, tvätt, rengöringsprodukter etc?
Förmånsvärde enligt RSV-tabell
Är bilen över 7,5 basbelopp? jag har för mig att gränsen är på 7,5 basbelopp och om du överskrider denna så blir det dyrare. Många företag har regler som gör att du t.ex. inte får beställa en bil över 7,5 basbeopp (ca 303.000 om jag inte minns fel)
Finns olika typer av tjänstebil. Allt från personalleasing till ren tjänstebil där även fritt drivmedel ingår.
Är bilen en miljöbil ex flexifuel skattar du endast på 80% av förmånsvärdet
Är bilen en miljöbil ex bi-fuel skattar du endast på 60% av förmånsvärdet
Hur mycket kör du i tjänsten? Mer mil i tjänsten = förmånligare för dig privat

Som du ser så är det för många variabler för att någon i detta forum skall kunna ge dig ett rakt svar. Men det finns många leasingföretag. Jag själv har min bil via Svensk vagnparksfinans och det bästa är troligtvis att kontakta ett liknande företag och gå igenom mer i detalj.

Lycka till
Användarvisningsbild
av Racetwin2
p.s.

Gå in på skattemyndigheten på följande länk men som du ser så är det mycket läsning och det kommer inte göra dig mycket klokare. Bättre som sagt att prata direkt med ett leasingföretag.

Bara min egen förmånsberäkning är på ca 30 rader i ett Exceldokument med en massa omräkningar etc.

http://www.skatteverket.se/skatter/form ... ml?posid=4
av Gathor
Tackar för alla goa svar!

Nu kommer jag inte ihåg vem det va som tipsa om hyra en bil.
Hittade denna sajt
http://www.eurorentbiluthyrning.se/lång ... ngtidshyra

100km per dygn.. Låter lite lite för min körning kanske.. nu gäller det att sitta och räkna ut ifall 1kr per km skulle kosta mer än att ta lång körningen där man har fri mil..

Och tyvär hade de inge volvo på listan..
av Gathor
Konstigt att man inte kunde länka hela.. pga "å" i länken, så man måste markera hela och kopiera för att komma in..

Men jag fundera på att ta en Audi A6 Avant istället för en volvo

10.900kr per månad med fria mil
eller
6.500kr per månad med 100km fria, sen 1kr per extra km..

jag skulle nog välja 6.500kr per månad.. för det verkar vara billigare? eller har jag missat något? =)
Castrol EDGE Professional V 0W-20

Någon som vet var man kan köpa de[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Det har inte varit en jätterolig vår bi[…]

Se där jag skulle inte ha använt mina 25[…]