Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
*pettson* skrev:Har man gett upp sin nya fabrik i holland?
Den sista Volvon som byggdes där, och bara där, var S/V40 (dom kallades haschraketer internt på Volvo ett tag :lol: ). Tror att Mitsubishi är ensamma där numera. De stora produktionsanläggningarna idag är Torslanda (från 1964) och Ghent (från 1965).

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Tomas88 skrev:Ha ha så det är en haschraket jag har. :lol:
Japp, den byggdes av glada arbetare :wink:

/Thomas
av RoadRunner1
Det positiva är väl att Geely verkar ha obegränsat med kontanter för stunden och möjligtvis vill ha Volvo som ett ess i kortleken med allt som Volvo fortfarande står för där de kanske tar del av Volvos teknik för att förbättra sina egna bilar samtidigt som Volvo kan vidareutvecklas med nytt kapital.Det negativa är väl om Volvo förfaller och märket Volvo är det enda som Geely är intresserade av när de låter den Volvo som de flesta känner till idag i det närmaste förfalla och där Geely klistrar på detta Volvo märke på all form av ren skitprodukt.Slutsumman lär vi väl få se efter en tid om nu denna affär genomförs.Volvo är just nu i en fas där detta märke enligt många framstår som en teknisk framgång rent bilmässigt och prismässigt i premiumsegmentet men helt i avsaknad av bränsle för att kunna rulla på egen hand.Frågan är ju då om det är bättre med en Geely ägare än ingen Volvo alls !?. :???:
av bilgalen
Enligt Robert Collins teori så är det ju Kinesiska staten som skjuter till pengar för att Geely ska kunna köpa Volvo PV. Om det nu är sant så kan man ju bara spekulera i när produktionen i Sverige börjar fasas ut, inte om.
av *pettson*
bilgalen skrev:Enligt Robert Collins teori så är det ju Kinesiska staten som skjuter till pengar för att Geely ska kunna köpa Volvo PV. Om det nu är sant så kan man ju bara spekulera i när produktionen i Sverige börjar fasas ut, inte om.
Den kommer inte att fasas ut. Kineserna kan likagärna slänga pengarna i sjön då. Idag säljer volvo ENDAST på att det är *Svensk kvalitet och svenskt säkerhetstänkande* Försök att byta ut ordet svenskt med kinesiskt. Se om det finns några köpare? Tar dom hem allt till kina säljs inte en enda bil.
Däremot lär kineserna vara smarta. Om dom gör med volvo som VAG gjort med seat och skoda. Volvo är huvudprodukten. Fjolårets teknik hamnar i en exklusiv geely för europa och tekniken som är året äldre hamnar i en inhemsk geely. Se då räcker tekniken till för tre marknader utan konkurrens och utan att folk sviker köpandet.
av RCE
Jag har bara en enda kommentar till denna tilltänkta affär... Jag kör idag en Audi A6 och min fru en Volvo V50 ...ett kinesiskt Volvo kommer aldrig få ställa en bil på min uppfart! Frun får snällt leta efter något annat märke när det är dags att byta.
av jumu01
Tack och lov så står inte ens bilägande och faller med Volvo!
Det finns ju tyskt "kruppstahl"! 8)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av […]

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]