Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yamaha
"Vridmoment som enskilld enhet är helt oviktigt då man vet effekten över hela registret"
"Vet man effekten vet man allt!"
"Vrid x varvtal ger effekt"
"Effekt ger prestanda"
"Vrid utan varvtal gör inget arbete, vrid med varvtal heter effekt"

Att motor intreserade skulle förstå detta och sluta svammla om "vridmomentet" och dess betydelse är att begära det omöjliga, jag vet, men visst vore det kul?
av Arese
yamaha skrev:jag tänker inte vidare utveckla det här utan svaret har jag redan skrivit... om man leker lite med siffrorna så man räknar om motorns moment till drivhjuletsmoment så får man fram en momentkurva som inte alls liknar motorns momentkurva utan den blir en EXAKT AVBILD AV MOTORNS EFFEKT KURVA! (väldigt elementärt om man sätter sig med formeln och lattjar lite)..
Det här blir ju ingen särskilt intellektuellt spännande övning när du inte vill vara med och underbygga dina resonemang med kalkyler, hard facts....

Får jag fråga, anser du att följande beräkning är fel?

En motor ger 450 hk vid 5700 varv och 620 Nm vid 3500 varv. Vid 5700 varv har du således 554 Nm. Om vi ponerar att den totala utväxlingen på fyran är 3,5:1 så ger detta ett totalt vridmoment på drivhjulen om 2170 Nm vid 3500 varv och 1940 Nm vid 5700 varv (vi förutsätter att det inte förekommer några drivlineförluster). Alltså accelererar bilen snabbare vid 3500 varv på fyran än vid 5700 varv på samma växel!

Om den är fel, vänligen visa vid vilket varvtal som drivhjulsmomentet blir som högst och vad det då uppgår till.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av Brainy
Hej.

Självklart får en tråd grena ut åt flera olika håll från kärnämnet, det är ju halva tjusningen med ett forum. Att det går att lära sig något helt oväntat om ett ämne. Det är även helt naturligt att det börjar pratas vrid i en tråd som handlar om trimning.

Men nu har det blivit en diskussion på flera sidor som handlar om vilka som känner mest tryck i ryggen utifrån vrid. Så nästa person som vill skriva något om huruvida hk eller nm ger mest känsla vill jag startar en ny tråd där ni tar diskussionen. Länka gärna till den tråden i denna så att alla hittar dit :)

mvh
Anders
av Arese
Brainy skrev:Hej.

Självklart får en tråd grena ut åt flera olika håll från kärnämnet, det är ju halva tjusningen med ett forum. Att det går att lära sig något helt oväntat om ett ämne. Det är även helt naturligt att det börjar pratas vrid i en tråd som handlar om trimning.

Men nu har det blivit en diskussion på flera sidor som handlar om vilka som känner mest tryck i ryggen utifrån vrid. Så nästa person som vill skriva något om huruvida hk eller nm ger mest känsla vill jag startar en ny tråd där ni tar diskussionen. Länka gärna till den tråden i denna så att alla hittar dit :)

mvh
Anders
Sådana här initiativ brukar ju effektivt döda folks engagemang att diskutera vidare men jag har skapat en ny tråd här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=46860 för att försöka hålla igång diskussionen.

För att elda på brasan lite så göra jag följande statement:

Om man har fasta utväxlingar i sin växellåda får man högst acceleration på alla växlar vid vridtopp i motorn och inte vid effektmax. Det finns inga undantag!

Högst acceleration får man vid vridtoppen i motorn på ettan om det inte spinner.

Välkomnar de som hårt drivit en annan linje (len, CalleV70, yamaha) att fortsätta den intressanta diskussionen och meningsutbytet i den nya tråden! Tryck igång excel och häng på :-)-)

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av tagetuff
På motorväg ca 10 mils körning mellan 170-210km/h med inbromsningar och acc. drog min FT Polestar 09:a 1,5l/mil 98 oktan, inte så farligt va? Störande var dock toppfartspärren som nåddes vid 6200rpm på 4:an och 4200rpm på 6:an. Hastighetsmätare visade då 215km/h och gps 211km/h.18" 245x40. Nån med bra tips på att få bort spärren billigt? Turbocenter i Tumba ville 4500kr....patetiskt!
av joschua
tagetuff skrev:På motorväg ca 10 mils körning mellan 170-210km/h med inbromsningar och acc. drog min FT Polestar 09:a 1,5l/mil 98 oktan, inte så farligt va? Störande var dock toppfartspärren som nåddes vid 6200rpm på 4:an och 4200rpm på 6:an. Hastighetsmätare visade då 215km/h och gps 211km/h.18" 245x40. Nån med bra tips på att få bort spärren billigt? Turbocenter i Tumba ville 4500kr....patetiskt!
Trodde toppfartsspärren försvann om man beställde bilen med andra fälgar än 16 tum. Men du kanske har uppgraderat fälgar senare
Användarvisningsbild
av tagetuff
Jo, köpte ju till 245/40x18 Goodyear Eagle F1och fälg inför sommrsäsongen (som är slut om 1v...). Gick inte att fabriksbeställa med annat än 16" för ett år sen när min köptes.
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]