PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av jacobthebluesman
#335750
Jag bestämde mig för att trimma min 140 lite lätt och kom över en Weber 36/36:a och ett 4-2-1 extraktorgrenrör. Efter att ha fått dit allt på sin rätta plats så visade sig att bilen inte ville bete sig rätt. Då jag startat bilen och låtit den bli varm så började bilen dö så fort jag tryckte till på gasen. Jag antog att detta var ett tecken på att bilen fick för mycket bensin så jag ströp tillförseln så mycket det gick men tyvärr utan framgång.

Vad gör jag nu? Måste jag byta kam för att få detta trimmet att fungera på min orginal B20 eller räcker det att byta munstycke i förgasaren (om det är möjligt)? Eller är det nåt helt annat?

Tack//Jacob
av Frownlayer
#335804
Det märks att du inte har hållt på med weberförknasare innan...
Det finns massor av roliga saker att byta... halsringar, spridare, munstycke. och massa annat. (ca 12 delar som du kan ändra på.)

Förgasaren är kompatibel från original 82hk till ungefär 160hk. så du behöver inte byta delar i motorn.
Problemet som du lider av är att förgasaren inte är bestyckad rätt... tyvärr så kan jag inte allt i huvudet men om du frågar kg trimning så kan de säkert ge dig ett riktvärde på vad du ska sätta i för delar för att få bilen att gå något hyfsat.
Det tog mig lång tid att få till min 36/36 så bilen bara gick som vanligt utan att ha massa fuffens för sig, men jag har också långt kvar innan den förgasaren går precis som jag vill...

eller så kan du kanske fråga Förgasarteknik ifall de kan bestycka den åt dig.

KOM BARA IHÅG... _INGA_ SKRUVMEJSLAR NÄR DU PILLAR MED LUFT-, TOMGÅNGS-SKRUVEN, ELLER NÅGON ANNAN INSTÄLLNINGSBAR SKRUV PÅ UTSIDAN!!!!!
Risken är stor att skruven och munstycket skadas, och i värsta fall så går skruven av. och det vill du INTE vara med om...

Lycka till!!!!!!!
Användarvisningsbild
av Sparkz
#336142
Här finns lite att utgå från:
http://www.misab.se/bestyckn.htm
Kolla katalogen för att se vad som är vad i förgasaren.
Mer info: http://volvo1800pictures.com/document/weber/weber.pdf
Det är alltså att byta munstycken som gäller. Den enda skruven som finns är för blandningen på tomgång, den påverkar inget på högre varv och belastning. Att den dör av när du gasar låter faktiskt mer som att den går mager. Hur är det med acc-pump? Har du en fin stråle in i första steget när du gasar?
Användarvisningsbild
av Hasse63
#338134
DCD är i första hand tänkt att vara en ersätningsförgasare till originalet, har man en originalmotor med trött förgasare så passar en DCD bra. Rätt bestyckat så kan man få en originalmotorn att gå riktigt billigt. Vill man ha lite mer fart så måste man byta kam/lyftare och gärna en topp som flödar bättre än originalet för att det ska hända något. finns dom som fått 170hk med en DCD.

Hur är det föresten med spjällaxlarna, är det glapp så är det lika bra att leta en annan förgasare, "lite" kan det få vara.
V90cc vibrationer

Går i tankarna att införskaffa en v90cc[…]

Indikationer på att backventilen vid insprut[…]

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]