Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av juste
Har en trasig vvt-enhet/drev enligt min servicetekniker på bilia.
Den skall bytas om ett par veckor.
Är lite osäker på vad det egentligen är, vad den gör eller varför man överhuvud taget har den.
Min motor skramlar/knackar ganska mycket de första sekunderna när man startar den.
Har förstått att den ställer om ventilerna eller öppningstiderna.
Finns det någon som kan förklara lite mer.
/peterj V40 -00 1,8
Användarvisningsbild
av eccy243
VVT betyder Variabla VentilTider. Det systemet ställer om inloppskamaxeln i ditt fall. Ställer om ventiltiderna i olika lägen beroende på belastning och varvtal. Då kan man få en effektivare förbränning och en jämnare momentkurva på motorn.
Användarvisningsbild
av vetten
Shift skrev:Cool funktion :)

Klart det är men du kör ju Volvo :-)-)
av juste
Har fått bytt VVT-enhet nu. Det blev en ganska stor skillnad på vridmomenter på tomgång och låga varv. Skramlandet den första sekunden vid start försvann. Tycker att motorn också blev betydligt tystare (mindre skrammel och vibrationer) rent allmänt på tomgång.
Om det nu inte beror på att jag samtidigt fick bytt kamrem och "generatorrem". Fick den gamla vvt-enheten med mig hem. Tänkte skruva sönder den för att se hur/varför den (inte) fungerar.
av magwal
Hej!
Jag misstänker att jag också har problem med min VVT enhet på min V40. Den låter som en disel.......
Vet du (eller någon annan) var man kan köpa en sån enhet, ock vad kan den tänkas kosta?
Enligt verkstadshandboken verkar det inte så svårt att byta, eller någon som har en annan uppfattning??
/
Magnus
av magwal
.......Eller är det kanske inte troligt att det är styreheten det brukar vara fel på utan något drev?? Någon kunnig???

/
Magnus
av juste
Hmm,? man kan naturligtvis köpa den på Bilia. Den kostar ca 1500. Att byta den är svårt om man inte är en van och duktig mekaniker. Det är minst en halv dags jobb för ett proffs.
av magwal
Blir till att lämna in bilen.....
Vad kostade det att göra de reparationer som du gjorde?
Detta borde man väl kunna ta på maskinskada på försäkringen?
/Magnus
av juste
Material + arbetskostnad för byte av vvt-enhet = ca 6000kr
Kanske går att få gjort billigare någon annan stans, men jag har inte förtroende för någon annan när det gäller mer avancerade jobb.
Maskinskadeförsäkringen hos Volvia gäller 8år eller 15000mil så för mig är det "kört".
Ta nu inte för givet att din vvt-enhet är trasig, det kanske finns annat som ger liknande symptom.
/peterj
V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Kan vara intressant att veta mätarställ[…]

Problemet med NorthVolt var att de skalade upp k[…]

Även här påstås P2600 har me[…]

Fått mina nya däck och fälgar mont[…]