Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Ja, återställ till original så mycket som möjligt förutom luften genom tomgångsventilen.
Och bryt strömmen så styrenheten nollar sina adaptioner.

Det beror väl lite på hur felet är. För en del koder behöver lambdaregleringen komma igång, eller motorn vara varm, andra kan sättas så fort du sätter på tändningen.

Hur var det med LMM kopplad till flera stift? Har du elschema? Finns lite här annars:
http://mojevolvo.pl/wiki/Volvo_850
Schematy elektryczne står det en bit ner...
Användarvisningsbild
av Dobermann
Inte för att det hjälper...men kan säga att sist jag besiktade min 260 B27E -75 så fick jag HC på 90, dvs utan kattar å trams....
av magnus.
Har testat koppla ihop slangarna nu, pluggat vaccum, och ställt ner gasreglage, även nollat.
Helt stendöd som vanligt utan gas, när jag skulle ställa tillbaka så märkte jag att det
räckte med att skruva gasreglage tillbaka i botten för att få normal tomgång igen, behöver inte ta bort nån vaccumplugg.
Klämde även på insug slangen medan jag tittade in i tomgångsmotorn, när jag klämde o släppte följde motorvarvet med, och inne i tomgångsmotorn var det bara minimal rörelse på klaffen, rörde sig ca 1 mm när jag klämde till. Såg även en siffra på klaffen därinne 1, kanske betydelselöst.
av Gosbums
Ska se vad för info jag kan komma med men spjällhuset är det rengjort??? Samt nipplar dit?
Är din tomgångsmotor grå eller svart??
av magnus.
Spjällhuset är inte rengjort, ser ganska rent ut. Tomgångsmotorn är grå.
Pettson skrev en gång att jag skulle kolla så att inte något stift lossnat från piskan,
skulle gärna vilja veta hur/var jag kollar det, om någon vet?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Med fullt flöde i tomgångskanalen borde du ha en tomgång på minst 2000 varv med stängt spjäll... Nånting är kraftigt fel. En kamaxel som står fel? Ta bort fördelare och kamaxelgivare och kolla spåren på kamaxlarna, inte bara märkningen på dreven.
av magnus.
Saken är den att bilen går som en dröm, pigg o kry, misständer inte, tvekar inte på gasen eller nått. Borde den inte gå risigt med en kam i fel läge?
Men jag håller med, fattar inte varför den inte startar med fritt flöde i tomgångskanalen.

Undrar över en grej, om någon vet. Kan volvoverkstan se orsaken till en felkod om dom kopplar upp den mot sin dator?
Jag vet ju bara att jag har 121 Lmm signal, kanske dom kan se vilken av de 2 signalerna som saknas osv?
Senast redigerad av 1 magnus., redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Folke89
Ett väldigt bra tips av Sparkz!

Kolla att kammarna står rätt. Jag var med om en Renault nyligen, den gick fint i övrigt men inte på tomgång, det berodde på att en av kammarna stod mindre än en halv kugge fel...
Användarvisningsbild
av Sparkz
När vevaxeln är på noll ska spåren vara parallella med delningsplanet, ett ovanför och ett nedanför:
Det finns ett specialverktyg som ska passa in, och en dorn att låsa vevaxeln genom en plugg bakom startmotorn. Men är det så mycket fel att tomgången försvinner borde man kunna se det med ögat.
Bild

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]