Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Det verkar som vissa bilförare gillar köra med (mer eller mindre) nedragen ruta vid stadstrafikkörning. Speciellt populärt bland taxichaffisar. Jag har aldrig förstått varför.

• Mer oljud
• Mer avgaser

För mig blir det omedelbart mer störigt när jag drar ned rutan. Distraherande. I sydligare länder sköter man ju en del av kommunikationen via handen utanför rutan + att 75% av alla män röker. Men här i Sverige?

Klimatanläggningen ändå fixar rätt temperatur sommar som vinter. Visst kan det vara bra att få in mer ljud ibland, men 95% av det som kommer in är buller som inte bidrar med någon trafiksäkerhetsaspekt.
av *pettson*
Jag förstår dessa. För ännu har faktiskt ingen kommit fram med en klimatanläggning som dels reagerar så snabbt och direkt som det krävs vid låt säga sol/ sol går i moln. (kompenseringen) Tempen känns väldigt fel ibland. Ännu har ingen faktiskt släppt en anläggning där luften känns frisk och kylande. Inget ovanligt för mej heller framåt vinter/vår att öppna mitt fönster för att släppa in det som känns som frisk luft.
Jag gör även likadant sommartid då och då. Trots detta har jag en fungerande klimatanläggning med filter.
Notera att jag är inte rökare.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag har fortfarande inte bytt min kompressor, :roll: så när det är varmt är taklucka och höger bakruta öppen. Det ger en bra luftström bakifrån. En bil med fungerande AC blir ju kallare med stängda rutor, men jag måste hålla med pettson om att luften som har passerat klimatanläggningen inte känns lika frisk som den som kommer direkt utifrån. Sen är jag en sommarmänniska, hatar vintern. Så första gången man kan köra med öppen ruta på våren är en kick för vårkänslorna...

Men oljudet är nackdelen...
av I.H.P
När vi ändå är inne på ämnet, förvisso fel årstid men, men:
Varför kör nästan alla med "Svensson" cabar med rutorna uppe?
Det ser vansinnigt fult ut och jag förstår inte vitsen med att ta ner taket men inte rutorna?
OBS! Gäller även mitt inne i stan i cruising fart!
Vi som håller på med riktigt järn har alltid rutorna nere om caben är nere å är caben uppe så kan rutorna va nere ändå.
Om ngn kunde ge ett fullödigt psykologiskt vedertaget och verifierat svar vore jag tacksam för jag ser inte logiken.
//Björn
Användarvisningsbild
av Brainy
Det håller vinden borta från föraren på ett betydligt bättre sätt än när rutorna är nere. De bidrar till aerodynamiken liksom vindskyddet man kan ha bakom nackstöden.

Inne i stan i låg hastighet? Ptja gammal vana?
av RoadRunner1
Förmodligen en dum ovana från att åka mc i mitt eget fall där man är van vid att höra / känna vinden ligga på mot kroppen där jag sedan även blåser omkring i bilen i motorvägsfart med rutan på glänt oavsett väder där regn och snö naturligtvis inte får leta sig in.Så där fick ni alla biltilverkare som gör allt för att skapa knäpptysta bilinredningar även i hög fart.Problemet är väl att detta påstås skapa en högre bensin förbrukning , om den nu är mätbar i och med detta fönster på glänt. :D
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]