Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rüttner
Hej. Tänkte byta olja på min v40 2.0t. vet inte om det har vart hel lr delsyntet i motorn innan. jag har hört att om man häller i helsyntet i en motor som det har vart delsyntet i så kan motorn sluta funka om man har otur. är det så eller är det bara att hälla i och se glad ut????

mvh johan
Användarvisningsbild
av Fisch
Förmodligen hade du helsyntet i innan, för det är vad man brukar ha i en turbobil. Man kan säkert köra på halvsyntet också.

Däremot ska man inte blanda syntet och mineralolja sägs det.
Användarvisningsbild
av CarMan
de senaste 20 åren har det inte var några problem att byta o blanda helsyntet med mineral olja, då mineral oljorna numera inehåller en hel del tillsatser
Användarvisningsbild
av rampitsch
Ett litet inlägg i ämnet syntet/delsyntet/mineral.

Hade en gammal folka pickis för många år sen, som det givetvis hade varit mineralolja i sen ny. Far och jag tänkte att vi skulle lyxa till det och ge den syntetolja, eftersom den skulle gå lite tungt till och från. Resultatet blev en motor som knackade som sjutton på alla ventiler, samt att den pissade olja genom varenda packningen den hade.

Kontentan blev att ALDRIG kasta in syntetolja i en bil som haft mineral eller delsyntetolja tidigare!

Däremot går det utmärkt att kasta in delsyntet i en som tidigare bara haft mineral (alla mina volvobilar har fått delsyntet, och de tycks njuta av det :wink: )

//Rampitsch
Användarvisningsbild
av Tomas88
Det var inte så att den var tunnare och att hände därför?
För jag kan inte förstå varför det skulle bli så annars.
Användarvisningsbild
av rampitsch
Jag tror säkert att en del av förklaringen ligger där.

Men en bilmek förklarade för mig för många år sen att syntetoljan tar med sig en massa "skit" och annat som tidigare har fungerat som packning, och därmed blir det inte samma stopp som tidigare, och därmed så läcker det olja på en massa konstiga ställen.

Att den knackade kan mycket väl vara oljans tjocklek som spelade in.

Motorn blev alridg tät igen, vi återgick till semisyntetisk olja, och knackandet försvann, men oljeläckorna bestod :evil:

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]