Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vi har en V70 2.4D från 2008 med parkeringsvärmare och tillhörande tidur.
Nu funderar vi dock på ifall vi ska installera en "vanlig" motorvärmare oxå med en grenkontakt så man kan sätta en kupevärmare inne i bilen och via kabeln i väggen spara in på både diesel och på batterie.

Nu till frågan, är detta möjligt eller går det inte att ha båda två parallellt?
Något som har någon ungefärlig siffra på vad det kan kosta att få detta fixat på en verkstad?
Det ska nog fungera, men frågan är hur mycket du egentligen sparar in då den motorvärmare som volvo har kostar åtskilliga tusenlappar. Räkna med minst 5000kr för motorvärmare sen tillkommer runt 1000kr för kupéuttag. :???:
Att ha diesel- och elvärmare parallellt bör nog går bra (på nya 2,4D motorn går det utmärkt). Priset vid nybeställning av bil ligger på runt 5200 (motorvärmare + kupéuttag) utan rabatter om jag inte minns fel, så komplettering efteråt hamnar väl på lite mer om man inte gör arbetet själv.
Du lär väl aldrig räkna hem det hela. 1000-1500 W beroende på kupefläkten ger 1-3 kronor mot kanske 4-5 kronor diesel. Så det är många år inna du går plus (med min kalkyl). Om du är rädd för batteriet (typ korta körningar) kan du montera in en fast batteriladdare. En automatladdare i motorrummet och koppla trådarna där hjälpstartuttaget finns.
Tack så mkt för svaren!
Nu när ni säger det så känns det inte så självklart längre så vi ska nog ta oss ännu en funderare på detta. Vi kommer nog prova med enbart den inbyggda denna vinter så får vi se hur det fungerar. Det är ju väldigt smidigt och väldigt skönt att slippa en stor fläkt på golvet...

Men, hur funkar det där med an fast monterad laddare i motorrummet då? Jag har tyvärr noll kunskap eller erfarenhet om detta så har ni mer tips angående utrustning, montering, användning o.s.v. angående detta så tas det tacksamt emot.
Du kan ha båda på en gång om du vill, elvärmaren har ju andra fördelar än dieselvärmaren. Tex kan man låta den gå lite längre någon gång så det torkar upp riktigt i bilen.

Ville dock inte punga upp 7000 på andrabilen så jag köpte 2 riktigt kraftiga/kapslade förlängningsladdar för 29.90 på Rusta och en värmefläck fö 79,90. Sen kapade jag ena kabeln, drog den från kupen till kofångaren och skarvade ihop igen.

Blev ju superbra för bara en dryg hundring.....

Nu hukar jag mgför alla som kommer att skriva att detta är skit :D
magnus07 skrev:Tack så mkt för svaren!
Nu när ni säger det så känns det inte så självklart längre så vi ska nog ta oss ännu en funderare på detta. Vi kommer nog prova med enbart den inbyggda denna vinter så får vi se hur det fungerar. Det är ju väldigt smidigt och väldigt skönt att slippa en stor fläkt på golvet...

Men, hur funkar det där med an fast monterad laddare i motorrummet då? Jag har tyvärr noll kunskap eller erfarenhet om detta så har ni mer tips angående utrustning, montering, användning o.s.v. angående detta så tas det tacksamt emot.
En fast monterad CTEK-laddare är jätteenkelt att montera, det är ett mycket bättre alternativ än att ha elpatron + kupéfläkt. Dieselvärmaren fungerar galant så länge du inte kör för korta sträckor så att batteriet inte hinner återuppladdas. Den värmer motorn samt blåser ut varmluft i kupén via klimatanläggningens samtliga utblås. Värmen blir perfekt jämfört med en kupévärmare som gör det kokhett på en fläck och frostigt i resten av bilen.
Eh.. Klart att det kostar 5000-6000 kr om du vill ha i en motorvärmare om du lämnar in den på Volvo.

Jag lämnade in min V50 till min "lokala" verkstad där satte han i motorvärmare + kupéuttag för 3000 kr där bara värmaren kostade 2100.

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]