Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Torparn
I går bytte jag främre hjullager, efter en längre tids oljud.
Av misstag lossade jag även ABS-givaren. Efter mycket slit och en del svordomar, lyckades jag i alla fall byta lagret.
Skruvade tillbaka ABS-givaren. När allt var klart tog jag en provtur, men då larmar följande;
ABS Bromsar Serv. erfodras samt STC, i larmpanelen.
Vad har hänt?
Blev det p.g.a. att jag lossade ABS-givaren?
Hur gör jag för att få bort dessa larmer?

Mottager tacksamt hjälp!
Användarvisningsbild
av flyvert
Låter som om sensorn tagit skada vid lagerbytet eller så har det blivit glapp i kablaget eller kontaktstycket med resultatet att hjulrotationen kan inte avläsas av ABS eller STC systemen. Volvoverkstan lyckades med precis samma konststycke på min bil när dom bytte ett hjullager åt mig för några år sedan. Bara att åka tillbaka o byta sensor och nollställa felkoder.

I min uppfattning finns ett riskmoment när man skall ha loss den gamla hjulhubben (som oftast rostat fast o kräver "ordentlig övertalning" för att separera från bilen). Om man som ovan mekare då provar på att lyfta i hubben med t.ex. en domkraft eller tvåmetersspett finns risken att hubben släpper och drivaxeln vandrar uppåt & trycker sönder sensorn.

Bild
[bak, V70 AWD]

Dock bara en gissning...

/f
av Torparn
Hej!
Tack för ditt svar!
OK, kan mycket väl ha hänt. ABS-givaren behöver ju inte tas loss när man ska byta lagret, blev lite fel, följde Haynesboken lite för bra. Men kom att tänka på en sak nyss, lossade givaren en gång till (sladden hade hamnat fel), men det vet i tusan om jag monterade tillbaka den. Snacka om alzheimer!!!
Får kolla det på bilen i eftermiddag, tänk om det skulle vara så klantigt! :oops:

När bilen har larmat, måste man nollställa felkoderna då?
Försvinner inte de automatiskt, när problemet är löst? Om inte, måste jag bara säga, att då har jag varit extraordinärt
klantig
!

Mvh Tomas
av J.F.S
Gissningsvis ligger felkoden kvar men du ser inget larm i displayen. När jag skaffade min PPC hade jag nog säkert 10-15 felkoder lagrade men inga larm i displayen. Inte en enda har kommit tillbaka förutom tre felaktiga startförsök på bränslevärmaren.
Användarvisningsbild
av flyvert
Jag har haft tjall på 2 ABS sensorer och i åtminstonde ett av fallen (kommer inte riktigt ihåg båda) så "hjälpte" en omstart av motorn. ABS lampan tändes initialt, men slocknade när bilen fått rulla några meter för att sedan tändas igen efter några kilometers körning. Antagligen fanns ABS signal, men den var dålig och efter ett antal "fel" stängde ABS systemet ned (men kunde återstarta vid varje nystart för att fungera i några km).

Antar att det sattes permanenta felkoder, men att bilen "försökte reparera sig" vid varje återstart.

Skule behöva uppdatera mjukvara i ECM till mi[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]