Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pekken
Tjena tjena,

Det är dags att laga lite rost på bettan och rosten har spridit sig under den högra "sidokjolen"/plastlisten.

Jag kollade lite på det hela och började fundera på hur jag ska få loss skiten, insåg att den sitter med en eller flera bultar och sedan massa plastclips?

Hur får jag loss listen på bästa sätt? Känns ju som om den ska gå sönder.

Note: det är en fas 2.

tacksam för hjälp.
Senast redigerad av 1 pekken, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Först och främst se till att köpa nya clips. Det ärnästan oundvikligt att man tar sönder åtminstone några av de sex st som sitter på varje sida.

Lossa de skruvar som finns och sen tror jag det finns en typ av "plast-pluggar" där man drar loss en pinne i mitten och sen bara tar bort. (Man brukar få bända med en skruvmejsel för att få bort de).
Till sist så dra hela sidokjolen bakåt ca 3 cm och sedan är det bara att plocka ner.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja har du möjlighet att lossa den innan du köper nya är det ju bra. Du förstör nog inte alla så det är onödigt att köpa mer än du behöver.
Tror inte dessa jag menar finns på Biltema. Möjligtvis de med en pinne i mitten som man drar bort och lossar men de brukar ändå inte gå sönder.
På tal om ämnet /plastlist/sidokjol.

Hade en 440 som också hade liknande sidokjolar. På denna hade dessa kjolar gjort upphov till att hela sparklådan var sönderrostad. Av denna anledning tänker jag i vår ta bort dessa helt. Problemet som uppstår (visserligen helt kostmetiskt, men ändå) är att det sitter fastklistrade lister i plast på skärmkanterna, som vid övergången mellan sidokjolen och skärmkant ser riktigt ful ut, om man inte tar bort alltihopa.

Någon som gjort detta? Tänker mest på hur fult det blir när man tar bort alla lister, och om man riskerar förstöra lack mm ?

Tacksam för svar.

//Rampitsch

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]

Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]

Polestar 2 är trevlig att köra, men f&[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]