Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av stuffs
Hej!

Nu så här i höst mörkret har jag bestämt mig för att jag behöver bättra lyse på bilen. Vill dock inte ha några extra ljusen. Så det får bli xenon konvertering.

På helljuset till att börja med!

Så det jag vill veta är:

Vilken sats lyser starkast, ger bäst ljuse?

Vilken sats passar bäst på min bil? V70N -02

Vilken håller bäst kvalité? Mest prisvärd?

Främsta frågan är vilken som lyser bäst, utan att förstöra lamphuset! Och vart du kan köpa den.

Tack på förhand! :)
av Wych
Klokt val, så resonerade jag förra hösten också innan jag slog till på ett xenon-kit till helljuset.
Jag tog ett 50w kit och smacka dit och det blev ett ordentligt lyft!
Har också en 02a och har lamptyp 9005-hb3, men gå in o kolla på philips lampguide vad du har eller gå ut i bilen o se efter. Själv beställde jag på vparts, de var inte billigast men då fick man två års garanti på både ballast o lampa vilket kändes generöst så jag slog till, har inte krånglat nåt än heller. Såg att de även fått in 70Ws xenonkit nu, kanske vore nåt :)

http://www.vparts.se/cgi-bin/ibutik/AIR ... r&Visn=Std
Användarvisningsbild
av stuffs
Wych skrev:Klokt val, så resonerade jag förra hösten också innan jag slog till på ett xenon-kit till helljuset.
Jag tog ett 50w kit och smacka dit och det blev ett ordentligt lyft!
Har också en 02a och har lamptyp 9005-hb3, men gå in o kolla på philips lampguide vad du har eller gå ut i bilen o se efter. Själv beställde jag på vparts, de var inte billigast men då fick man två års garanti på både ballast o lampa vilket kändes generöst så jag slog till, har inte krånglat nåt än heller. Såg att de även fått in 70Ws xenonkit nu, kanske vore nåt :)

http://www.vparts.se/cgi-bin/ibutik/AIR ... r&Visn=Std
Tack för tipset :) Jo jag har hb3 i helljuset jag med.

Mvh
Användarvisningsbild
av flyvert
Tänk på ljusbilden. Reflektorn är beräknad för en viss position på ljuskällan.
Om ljuskällan flyttas så bara någon millimeter i X, Y eller Z-led så kan det ge stor (o oftast negativ) effekt på ljusbilden.
Jag vet inte hur bra "xenonkonverteringslampor" är, men kan tänka mig att det finns bättre o sämre.

Ljusbilden på mina xenonkonverterade Bosch Big Knick (med H3) fick sig en känga som till viss del kompenseras av det ökade ljusflödet.

/f
av Per L
Jag har också BOSCH Big Knick som jag tänkt konvertera till xenon.

Jag förstår dock inte vad du menar med "fick sig en känga"!

Per L
Användarvisningsbild
av flyvert
Med halogen H3 upplevde jag en mer korrekt ljusbild.

Efter konvertering till xenonlampor med H3 fattning förändrades ljusbilden något till det sämre, vissa fläckar får mer ljus andra mindre och jag tror att det beror på att ljuscentrum inte längre förekommer på den exakta X, Y och Z position som en original halogenlampa ger.

Men, Big Knick á la xenon är ändå att föredra framför original.

Det kanske finns bättre o sämre lampor att köpa - mina kom från tjing-tjong men går å andra sidan in på 4:e säsongen i år.

/f

Skule behöva uppdatera mjukvara i ECM till mi[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]