Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jadu det kanske är så att det saknades antispinn på awd bilarna för att det inte behövdes kanske? Det kanske var tillval ? Tycker någon borde kunna bekräfta detta ? Ni andra med en lika dan bil har ni antispinn eller ej?
S60 AWD med Haldex började tillverkas vecka 50 2001 :!:
Detta står i den länk Daddan bifogade igår :wink:
Om du inte har någon knapp för STC eller DSTC har du inte detta i bilen.

Knappen monteras i fabriken om detta väljs till. Man kan inte ha både STC och DSTC i en bil. De flesta bilar välde till STC fram till 2004. Några la till ännu mer pengar för DSTC. Från 2005 och framåt är DSTC standard i alla bilar.

Du har med andra ord inte varken antisladd (dstc) eller antispinn (stc) i din bil. Men med 4wd behövs inte antispinn.
Du kommer märka att du inte har antisladd eftersom du kan ställa upp bilen utan problem.

Ger du mycket gas kommer du uppleva bilen som bakhjulsdriven :-)
B4B skrev:S60 AWD med Haldex började tillverkas vecka 50 2001 :!:
Detta står i den länk Daddan bifogade igår :wink:
Det är inte möjligt, finns väl inga 02:or som har Haldex? Trodde den kom -04 men att vissa sena 03:or har den.

Min S60 AWD (2.5T, -04) har DSTC-knappen förresten.
Terminater skrev:Om du inte har någon knapp för STC eller DSTC har du inte detta i bilen.

Knappen monteras i fabriken om detta väljs till. Man kan inte ha både STC och DSTC i en bil. De flesta bilar välde till STC fram till 2004. Några la till ännu mer pengar för DSTC. Från 2005 och framåt är DSTC standard i alla bilar.

Du har med andra ord inte varken antisladd (dstc) eller antispinn (stc) i din bil. Men med 4wd behövs inte antispinn.
Du kommer märka att du inte har antisladd eftersom du kan ställa upp bilen utan problem.

Ger du mycket gas kommer du uppleva bilen som bakhjulsdriven :-)
Låter också otroligt, STC kom väl som standard tidigt och i AWD trodde jag inte det var möjligt att vara utan den.
Ang att man inte behöver antispinn så håller jag inte med alls. Betydligt mindre risk att gräva ner sig, testa att backa upp en hästtransport för en snöig backe från stillastående till låååångsamt så förstår du vad jag menar :)
Svar till Tartryffel. Hämtat från volvocars.com
Generellt 2002:
Bi-Xenonstrålkastare erbjuds
som tillval till T5 och AWD
under mitten av modellåret.
RTI - navigationssystemet
(tillval) får en widescreenskärm
och systemet baseras
numera på DVD-teknik.
S60 AWD*:
En fyrhjulsdriven version
av S60 lanseras. Med den