Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag vet inte vad jag säger faktiskt, lite skillnad är det men inget jag stör mig på direkt.. 4300 ska ju ge bättre ljus än 5000 så i helljuset ska du nog ta 4300 iallafall.. Ja det är skillnad med helljus halogen mot xenon, inte fruktans värd skillnad men visst är det ett annat ljus, inte så mycket längre men betydligt intensivare...

H1 sitter i vanliga dimljusen, H3 tror jag det är på R modellen..
Mini_ice skrev:Jag har lyckats få in 5st i motor utrymmet på min S60 utan att det syns så du ska nog lyckas ;)
Har du några tips? Jag har precis fått grejerna för att konvertera helljuset på min V70N, och det ser ju ut att vara rätt dåligt med plats. Kan man plocka bort grillen och sätta dem där innanför?
Grillen tar du enkelt bort på detta vis (se bild 2A): http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=en-GB

Ballasterna bör du montera så att du undviker saltstänk. Jag satte mina till höger o vänster om grillen, dvs utanför "lufttunneln".

Med förlängningskit (xenonkungen.se har) kan du placera ballasterna ännu längre bakom fronten.

/f
Ingen aning faktiskt. Det behövdes inga förlängare för den placering jag valde (men jag har läst att folk har skaffat förlängare på detta sätt).

Tänk på att minimera risken för att vatten/stänk letar sig längs kablarna till ballasterna. Montera dem gärna så att kablarna "hänger" nedåt och att deras sträckning inte med automatik låter vattendroppar "segla med fartvinden" längs dem tills de når packningen i ballasten och kan börja på att leta sig in i högspänningsdelarna.

Mina tjing-tjong ballaster går in på fjärde säsong nu...
Kom du åt att montera det med bara grillen borta, eller hade du plockat ner hela fronten? Jag var ute och hade loss grillen, och det var ju inte mycket plats där bakom, vad jag kunde se. Är "lufttunneln" gummikanten som sitter runt insidan av grillen? Hur fäste du ballasterna?
Läste om att konvertera till orgianl Xenon lampor.
har en V70n -07 D5 som jag har satt dit S60R Xenon lampor på från -04.
Det var enkalt att sätta dit dom men sen...
Givare bak axel. Adapterkablage till lampor. Nya ljusknapp (till vänster om ratten)
Detta för att om du har ett tumhjul osm kan justera ljuset upp & ner manuellt klagar dom på besiktningen.
Regga om i VIDA att bilen har Xenon annars lyser inte lampor alls. Ny mjukvara i CEM för att lösa automatjusteringen av ljuset. Jag kan garantera att jag e den enda personen som har en V70 med facelift och gamla Xenon lampor med glas som funkar som det skall. Mjukvara e tillverkad inne på Volvo, och finns bara i min bil.
Det finns en ful lösning att klippa kabel från CEM för att få lampor att lysa och slippa felkoder, men då funkar inte justeringen. Skall man konvertera så rekomenderar jag att göra det på bilar efter -04 då Xenon kom på Volvo, och då med rätt lampa till rätt årsmod. Gå sedan till volvoverkstad och be dom ändra parametrar i VIDA för att det skall funka med givare och annat.

V70N D5
Xenon kom väl tidigare än -04? Farsan har en -02 med xenon.. Vad kostade mjukvaran för nivåregleringen? Den kunde man inte köpa förut.
Din bil är helbilsgodtjänd utan xenon hur löser du det med bes?
Mvh Thomas
uno83 skrev:Kom du åt att montera det med bara grillen borta, eller hade du plockat ner hela fronten? Jag var ute och hade loss grillen, och det var ju inte mycket plats där bakom, vad jag kunde se. Är "lufttunneln" gummikanten som sitter runt insidan av grillen? Hur fäste du ballasterna?
Jag tog bara bort grillen.

Det fanns plats att sticka in ballasterna framför gummikanten (skar skåror i densamma så att kabeln gick förbi/igenom bättre). Skruvade inte fast ballasterna, men de sitter tillräckligt tight så jag sket i att dra fast dem i något (går ju i princip ej utan att demontera frontplasten). Det jobbet sköt jag på tills dess att anledning att demontera frontplasten infinner sig.

Nu säger dom att nosen på en R skiljer sig från standard p.g.a. de dubbla laddluftkylarna (S60R är dessutom 30 mm längre än övriga S60) så jag kan inte gå i god för att en vanlig V70 har samma utrymmen i fronten.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Skule behöva uppdatera mjukvara i ECM till mi[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]