Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mouser
jag har lite problem med co halten på en 855 gl 94 10 v 140 hästars motor hc halten var ok men co halten var 5,0 jag har bytat katt lamda och ch termostat´. tempen visar ok olje fördelaren tät insug och avgas tät vackumslanmgar tätt någon som har tipps snälla börgar bli dyrt. volvo har inga tipps.
tacxk på förhand
Senast redigerad av 1 mouser, redigerad totalt 0 gånger.
av blomman
Ja du.Tänddelar,stift kablar kanske?
Har du inga koder?
av mouser
inga fel koder och tänd delarna e bytta för 1.5 år sen (volvo original)
det va en verkstad som sa att givaren i termostat huset kan va kass och skika fel signal till datan men om tempen visar rätt så e väll den inte kass eller?
av blomman
Tempgivaren borde vara hel.Kollade lite i hynes boken om avgaser.den nämner följande saker:
vevhusventilation,styrenhet för återcirkulation av avgaser och ventil för återcirkulation av avgaser.På någe vänster så innehåller dina avgaser för lite luft tror jag.Sen står det så här:förutom kat har vissa modeller även ett system för återcirkulation av avgaser(ERG).Detta är konstruerat för att skicka tillbaka en liten del av avgaserna till insuget och därmed förbränningen.Detta minskar halten av kväveoxider i den slutliga avgasblandningen som släpps ut i atmosfären.Återcirkulationen styrs av bränslet/tändningens elektronoska styrenhet som hämtar information om motorns parametrar från sin uppsättning givare.
av blomman
Och även:Ett sekundärt luftinsprutningssystem finns monterat på vissa modeller på marknaden med extra stränga avgasregler.Systemet är konstruerat för att spruta in friskluft i avgaskanalerna i topplocket när motorn värms upp.Detta skapar en efterbränning som reducerar halten av kolväten och koldioxid före katalysatorn.
Systemet består av en eldriven luftpump,solenoid.envägsventil och rörledningar.Systamet är i funktion under styrning av styrenhetan för bränsle/tändning i två minuter och startar ca 20 sekunder efter det att bilen satts i rörelse.Det enda jag kan säga om det här så har man ju hört talas om solenoiden.Hoppas du får ut något av detta.
Mvh/blomman
av blomman
Jag hade fel på mina avgaser med en gång,då bytte jag termostat och givare.Men då var ALLA värden helt åt skogen+att temgivaren i bilen bara gick upp ca:2-3mm

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gjo[…]