- ons 28 okt 2009, 16:55
Till att börja med så anser jag att det inte är häxjakt på varg det är frågan om, alla som vill ha skyddsjakt på varg är inte en grupp blodtörstiga dårar som bara vill döda.
Det skiljer sig förstås beroende på var i landet man befinner sig men en bonde i Lillhärdal har blivit av med en kalv och nånstans runt 20 får denna höst, har för mig de hittat 8-10 stycken döda får och resten saknas. Kalven även den hittad död. De har även hittat vargskit med en bit av öronmärkningen från hans får. :???:
Är ju geografiska skillnader förstås, t ex björn har vi ju ganska mycket av i Härjedalen. Har för mig tilldelningen till björnjakten i år var 70 björnar för denna region, vilket inkluderar strömsund också, och de var skjutna redan innan halva jakttiden gått.
I byn där jag bor så hittades en redig björnskit utanför grundskolan, alltså 4-5 meter från själva skolbyggnaden, som ligger mitt i byn för ett par veckor sen. :D
I somras så tog en björn en älgkalv på lekplatsen i ett bostadsområde, som tur var så var det inga barn där vid tillfället. Detta skedde på eftermiddagen.
Jag tycker björn och varg ska få finnas men det ska hållas på en lämplig nivå, framförallt lämpliga nivåer för de olika delarna av landet.
Och att flytta t ex björn är inte det lättaste, har testats här för några år sedan. Den björnen kördes iväg 40-50 mil om jag inte minns helt fel men det tog inte lång tid så var samma björn tillbaka. Sövdes och skeppades till en djurpark till slut. De vandrar ju ofantliga sträckor på ganska kort tid dessutom. Vet inte hur vargen gör men den verkar röra sig över ganska stora områden också.
Har släktingar nere i Uppland där de har ganska stora problem med vildsvin, försökte göra mig lustig och sa att de har ju också rätt att vistas i skog och mark. Uppskattades inte. :D
Är väl där skon klämmer ibland, är lätt att sitta i en del av landet där det inte är något problem och domdera hur det ska vara i de områden där det faktiskt kan vara ett problem.
Sen är väl frågan hur rustade jägarna idag är för både varg och vildsvinsjakt, bägge är vad jag förstått svårjagade. Jag jagar inte själv men köper gärna en fin älgstek och gör en god porterstek på. :)