Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DjJoakim
Tjenare, när jag lägger i backen rappar det över i bakaxeln, har haft samma problem med en polares 240, då böt vi bakaxel sen funkade det, men ett problem.
Han kunde köra på ettan med hans, tills de vart för tungt ( tex uppförsbacke eller hög hastighet )
innan det rappa över, men min bara dör när ja släpper upp kopplingen, backa går, ettan dör den på och tvåan går de att köra med men de rasslar som fan i kardanet/växellådan.

Har öppnat diffklumpen och kollar, där inne va de kugg som rasat, så ja chansar på bakaxeln, men hoppas inte det är växellådan också.

Kan växellådan rasat också?
av ansod
Hänga ur motorn är väl ändå att krångla till det. Upp på ett par pallbockar sen är det bara att krypa under - om du inte har tillgång till lyft förstås. Själv har jag bytt ett antal Opelväxellådor i OK/Q8:s GDS-hall.
ansod skrev:Hänga ur motorn är väl ändå att krångla till det. Upp på ett par pallbockar sen är det bara att krypa under - om du inte har tillgång till lyft förstås. Själv har jag bytt ett antal Opelväxellådor i OK/Q8:s GDS-hall.
Grejen är den att på 240 är de ganska trångt på ovansidan om sprängkåpan ( ja har för mej de i alla fall ) så de ä svårt att komma åt alla skruvar. O på 240 så måste man ju skruva loss hela sprängkåpan då växellådan är fastskruvad inifrån sprängkåpan ( om du inte visste de redan ;) ).

Men de går säkert om man är bra på o pilla ;) Man kan ju lossa växellådsbalken o sänka ner motorn lite i bakkant så blir de mer utrymme om man lossar dom övre bultarna från undersidan av bilen
av DjJoakim
Grejen är den att på 240 är de ganska trångt på ovansidan om sprängkåpan ( ja har för mej de i alla fall ) så de ä svårt att komma åt alla skruvar. O på 240 så måste man ju skruva loss hela sprängkåpan då växellådan är fastskruvad inifrån sprängkåpan ( om du inte visste de redan ;) ).

Men de går säkert om man är bra på o pilla ;) Man kan ju lossa växellådsbalken o sänka ner motorn lite i bakkant så blir de mer utrymme om man lossar dom övre bultarna från undersidan av bilen
hm okej :/
ska försöka pilla lite.. har ju polare som bytt lådor på deras 240.
Men nu fick ja nyss reda på att de inte är växellådan, för de rasslar som fan när man har neutral i, om du skickar i en växel låter de likadant, så de är mitt urtrampningslager som rasat tydligen.
så va inne och köpte nytt idag på mekonomen, så ska bort me lådan sen på me ett nytt sådant..
får vi se hur de går då ;)

Är väl ingen adaptiv farthållare p[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare […]