Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av anp
Ni som har bra insyn i volvos reservdelsvärld, kan ju tala om ifall det är skillnad på en brasiliansk volvo som tillåts köra på E85 och högre, eller en svensk volvo, reservdelsmässigt på de "utsatta" delarna.
av anp
CarMan skrev:det jag vet är att vissa metaller korigerar när dom är ikontakt med etanol.
jag vet att blandningsförhållandet är 9:1
jag vet att etanol ångor kan brinna i en tank
ajg vet att oljan blir förstörd betydligt fortare om man kör på E85

*klipp*
jag vill bara att dom som går i konverterings tankar ska få mer fakta, så dom lätare ska kuna ta beslut om dom vill konvertara. Ganska missvisande om alla bara visar fördelarna o inte nackdelarna
Men vad för fakta och nackdelar vet du då?

Om du vill ge de som funderar på att konvertera fakta, presentera fakta då istället för att säga att DU vet vissa saker, som du sedan inte presenterar som rena fakta.

Jag kan inte kemin kring E85, så jag kan inte argumentera med dig på den nivån, å andra sidan verkar det inte heller behövas vad jag kan se, då du bara säger att du vet en massa.

Under de år som E85 varit aktuellt på diverse bilforum, tror jag inte att jag läst om ett enda haveri utöver de problem som GDI motorer haft med sot som släppt efter E85 konvertering.
Sedan var det en motor som fick hål i en kolv mm, men där hade det laborerats med Metanol samtidigt.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Som en del här på forumet vet så har jag och "CarMan" haft en liten disskusion tidigare angående att konvertera bilar (i det fallet om hur man på bästa sätt skulle konvertera en S80)!!

Vad jag vet (orkar inte leta reda på länken) så har Ford inga belägg för att de förändringar de gjort verkligen skulle vara nödvändiga. Angående att oljan blir förstörd tvivlar jag också på. Av misstag råkade jag köra 1800 mil på samma olja, och är det så otroligt viktigt att byta oljan var 1000:e mil pga att den koksar borde ju min motor ha skurit då den gått nästan dubbelt så långt med samma olja....

När det gäller skillnader i delar osv mellan Volvo i Brasilien och här i Sverige så har jag frågat Volvos kundtjänst och de säger att det inte är några förändringar alls utan att det funkar med högre etanolhalt i Brasilien pga deras klimat.......

Ja, etanol kan brinna i ett slutet kärl, det är helt korrekt. Men det som inte tas upp i sammanhanget är att E85 är svårare att få eld på än bensin. Och dessutom är det skillnad i hur det brinner när det väl tagit eld. Bensin brinner explosionsartat medans E85 har ett lugnare brandförlopp.

Naturligvis ska debatten om konverteringens vara eller inte vara nyanserad och byggas upp med fakta. Men som anp säger, det finns svar på det mesta redan på http://www.etanol.nu och dess forum. Sen får man väl tolka de svar som finns både där och på detta forum som man själv vill och väga upp det som står mot sunt förnuft!!

//David
av martin1g
Jag läste följande i en artikel i DN, se länk också:
Intervju med BSR i Växjö som jag tycker talar för att det inte blir några skador på bilen:

"Vi har en bil, en Volvo 945, som gått arton tusen mil på etanol. Nu har vi plockat isär motorn och bränslesystemet. Det visade sig att inte någon enda komponent tagit skada.

Rolf Lindes ord är dynamit. Till skillnad mot exempelvis Saab Automobile och Volvo Car så hävdar han att det inte behövs bytas så mycket för att bensinbilar ska gå att köra på E85."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... 4&a=496787
Användarvisningsbild
av CarMan
martin1g skrev:Jag läste följande i en artikel i DN, se länk också:
Intervju med BSR i Växjö som jag tycker talar för att det inte blir några skador på bilen:

"Vi har en bil, en Volvo 945, som gått arton tusen mil på etanol. Nu har vi plockat isär motorn och bränslesystemet. Det visade sig att inte någon enda komponent tagit skada.

Rolf Lindes ord är dynamit. Till skillnad mot exempelvis Saab Automobile och Volvo Car så hävdar han att det inte behövs bytas så mycket för att bensinbilar ska gå att köra på E85."

jag tror inte at dom kört bilen på etanol. möjligtvis E85

så du menar att BSR har gjort mer tester än biltilverkarna?
åter igen så tror folk mer på ett utalande av en tining än vad flera olika utalanden av dom som faktidkt bygger motorer.

Den nämda bilen har redan hårdare ventilsäten på insugssidan = det är inte säkert att din bil har det

du skriver att dom inte behöver byta så mycke, vad har dom bytt?
av anp
CarMan skrev:
martin1g skrev:Jag läste följande i en artikel i DN, se länk också:

jag tror inte at dom kört bilen på etanol. möjligtvis E85

så du menar att BSR har gjort mer tester än biltilverkarna?
åter igen så tror folk mer på ett utalande av en tining än vad flera olika utalanden av dom som faktidkt bygger motorer.

Den nämda bilen har redan hårdare ventilsäten på insugssidan = det är inte säkert att din bil har det

du skriver att dom inte behöver byta så mycke, vad har dom bytt?
Allvarligt, tror du att en biltillverkare skulle våga gå ut och säga att deras produkt klarar E85 utan vidare?
Vad sker ifall ett haveri inträffar?

Naturligtvis hävdar de med en idiots envishet, och med all rätt egentligen, att motorerna kräver ombyggnad för att inte haverera.

Hängslen och livrem du vet...

Edit: Läste du ens artikeln i länken?
Användarvisningsbild
av CarMan
ni som är lite insatta vet ju att biltilverkarna jagar varenda öre på en bil. om man kan göra en kabel en cm kortare för att spara pengar så gör man det!

tror ni då att dom bygger om tankamaturer & bränslerör för tusentals kronor bara för att det är skoj?
av anp
CarMan skrev:ni som är lite insatta vet ju att biltilverkarna jagar varenda öre på en bil. om man kan göra en kabel en cm kortare för att spara pengar så gör man det!

tror ni då att dom bygger om tankamaturer & bränslerör för tusentals kronor bara för att det är skoj?
Nej, men för att garanterat till 100% inte råka ut för ett eventuellt framtida haveri som leder till återkallning av X antal bilar som sedan måste byggas om.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Ska CarMan ha någon trovärdighet kvar så lär han nog snart presentera konkreta fakta och inte bara säga att "jag vet".

Det finns som sagt så mycket info på http://www.etanol.nu och dess forum så att det skulla vara näst intill omöjligt att återge de här. Skulle vara ett heltidsjobb.

Och Ja, jag tror mer på BSR än på Volvo och Saab i det här fallet!

//David
av martin1g
CarMan: Jag har INTE sagt att de kör på etanol, utan jag antog att alla förstod att det var E85 det gällde. Jag vet inte vad de bytt, jag presenterade bara artikeln som ett inlägg i debatten. Och jag vet ärligt talat inte vem jag ska tro på mest. BSR vet jag är duktiga på att trimma motorer och de har säkert en massa kunskap om motorer generellt och är dessutom t.e.x remissinstans till lagförslaget (?) så de har nog en del kunskaper -ja.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 14

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]

Inte tänkt på de på v70n med i al[…]

Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]

Ford hobby husbil chassinummer