Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bitez
lobbysleeper skrev:Har fortfarande inte fått a****t ur vagnen och pratat med Bilia om detta, men spelade in en liten filmsnutt för att visa hur det låter.

Jag kör alltså i ca 100km/h.
Ena sekunden släpper jag gasen, för att sedan lätt trycka på gasen och marginellt öka farten, hastigheten ökar lite, men räcker även med den lilla touch man använder för att hålla farten konstant i landsvägskörning och vid t.ex mindre backar.

Ni hör hur ljudet kommer och går beroende på om jag nuddar gasen eller ej. Gasar man till lite hårdare så låter det normalt...

Låter detta ljud bekant för någon mer?

Detta är som sagt en D5 -08 automat.
Ursäkta dåliga ljudkvalitén, skruva upp ljudet när ni kollar.
[youtube]Dt0SfMTt16M[/youtube]
Min bil låter precis så där. Då man rör gasen lite så börjar den skorra. Hmmm... Undrar vad det kan vara...
min 2,4d my10 aut.
av loand
Har haft min 2,4 D med automat på verkstad igen och har fått en annan version mjukvara till växellådan igen. Det verkar som det kan vara ett "skönhetsfel" mjukvara/växellåda på min bil i alla fall. Beronde på mjukvaruversion får jag olika intensitet på "skorrandet" samt att det uppträder vid olika varvtal/hastigheter. Ska in med bilen 13/11 för att ladda ner och testa ännu en mjukvara.
av Vfrrr
Har svårt och tro att det är ett mjukvarufel om du har samma skorrande som jag har. Det hela beror nog på vilken belastning som motorn utsätts för t.ex. av ac eller olika växlingspunkter i växellådan. Jag har dessutom manuell låda så där finns inte mycket att göra.

Kan det vara motorfästena som är för klena?
av Selcall
Det er nog två olika ljud som er beskrivna i denna tråd. Ljudet på min er markant ved 1500 -1600 Rpm och belastning på motorn. Det som er konstigt är detta med att om man slår av A/C så blir det stort sett normalt, jag tror derför att det kan vare et "mjukvaro" problem.

Vi ser ju att motorn har 420 NM i vrid från just 1500 RPM kansje det kan forklara någonting. Det er kansje nåt settvärde just her som spökar?

Svårighetet er ju att lokalisere ljudet eftersom det endast hörs när man kjör. Ett annat alternativ er insugsrøret som går under motorn. Om detta er ett typefel så borde väl Volvo vra uppmärksamm på det nu eller?

Bilen går ju tyst i øvrigt även om det förekommer lite vindbrus från fram/ovan kant av framrutan.

Selcall :roll: :roll:
Användarvisningsbild
av CarMan
på insugsröret innan turbon, finns en ljud dämpare, jag har varit med om att denna låter, typ lös insats i den. (dock är det inte detta som är felet på trådskaparens bil, men kanske nån annan här i tråden)
av Selcall
Kan vara intressant, Finnes denne ljuddämpare på 175 hk motorn och er det den som sitter under Turbon? Før min del låter det som ett alternativ.

Ska med bilen til verkstan på torsdag så vi får se hva det blir til.

selcall :roll:
av Selcall
Har vart på verkstan idag og dem hørte ljudet men deras ambition til å løsa problemet var en besvikelse.. Dem fann vart fall inte var det kommer från. Dom lovade vart fall och rapportere dette til Volvo (Norge).

Har undersøkt litt mer og på min kommer ljudet "Skorrade" vid føljande forutsettning:

1. Varm motor
2. RPM øver 1500 mest vid 1500-1600 RPM
3. AC påslagen.

Jag har også tatt ned plattan under motorn og kontrollert insugsdämparen. Den var ok. På turbon finnes det en länk som styres av en elmotor til wastegaten skulle jag tro, om man rør den så er den helt "skallrig". Jag la på litt fett og tyckte først at det ble bedre, efter en stund tyckte jag at det kom tilbaka (Varm motor) eftersom det fett jag hadde hemma vae ganska "lättuppløsligt" ska jag prøva med en annan type.

Fortsättning följer

:?: :?:

Selcall
av Vfrrr
Nu vet jag inte vad du betalat för din bil men i Sverige kostar den ju närmare 400000:- (gissar på några 100000 till i Norge)och det är ju fullständigt oacceptabelt att man ska behöva meka själv med den.

Symptomen verkar vara exakt samma som på min bil men än har de inte hitta felet (de försöker dock).

Jag tycker du ska köra dit bilen, säga att du hämtar den när de fixat felet och att du ska ha lånebil under tiden. Jag tänker göra så bara jag hinner boka in en ny tid.
av Selcall
Jag vill ta bilen till en verkstad närmare der jag bor. Det var orsak til att jag idag inte gjorde mer ut av det. Jag prøvade en V70 Drive 109 HK och den har trevligare motorljud än 175 HK vart fall upp til 90 km och acceleration. Men den motorn er ju bygget av Peugeot.... Så Volvo måste få ordning på detta. Jag tror at våra bilar er produsert i nærheten av varandra kansje det er montør som har gjort nåt fel...??

Selcall :???: :???:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Har kollat men kan inte se någon kabel som &[…]

Jag gick in genom påfyllning i bakkant n&aum[…]

Vatten I bagagen på S60

Kan vara bakrutan som läcker. Har varit utf&o[…]