Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KARDOX
Hej!
Som ny användare hoppas jag att jag har hamnat på rätt forumdel.

Min undran gäller RTI-systemet som finns i s80, i RTI systemet går det inte att välja "TV", finns det ingen funktion på 05:an? Går det att eftermontera tv, givetvis med en digitalbox för det digitala nätet. Är det någon som vet om stereon går att koppla till en mp3 spelare som man kan ha i förvaringen mellan framsätena?
Användarvisningsbild
av flyvert
Tror inte Volvo har tagit fram någon ersättare till den analoga TV-tunern som V70N (med RTI) gick att beställa med.

Finns "Kjell o Co"-apparater för 12V som tar in okodade DVB-T (Terrestrial = Marksända) kanaler, avkodar och lägger ut dom som analoga RF-modulerade, dvs så att en original-RTI-baserad-TV-tuner hittar dem. Det går oxo att koppla förbi originaltunern med egen kompositvideosignal, t.ex. från en DVD eller egen tuner - men då missar man fjärrkontrollen på ratten för frekvens, etc. Dvs man får välja "TV" på HU enheten och ställa in volymen. Kanalinnehåll får man styra på annat sätt.

Det går att köpa lite olika Ipod-adapters så att du kan koppla in en iPod eller iPhone. Sök på forumet så hittar du uppslag. Det går ut på att emulera en original CD-växlare. En del kan t.o.m. lägga ut låtnamn i displayen, men jag tror inte att det blir "helbra" på ett enkelt sätt.

Ser du inte "TV" i din HU har du inte applikation nedladdad för det (o då saknar du med säkerhet även tunern). Dock borde det räcka med att låta Volvo ladda ner "TV" applikationen till din bil så kan du ansluta en XBox, PS3 eller liknande med kompositvideosignal samt ljud till nån plint på RTI modulen bak i bilen (precis som tunern gör i bilar med tuner).

/f
Användarvisningsbild
av CarMan
det finns ingen sån mjukvara.
så fort man kopplar in en TV-turner så hittar radion den o funktionen finns
av KARDOX
Då blir min följdfråga, vart kan man få dessa modifieringar gjorda? Tv, och mp3 anslutning? Tack för snabba svar grbbar :)
av monster
flyvert skrev:Finns "Kjell o Co"-apparater för 12V som tar in okodade DVB-T (Terrestrial = Marksända) kanaler, avkodar och lägger ut dom som analoga RF-modulerade, dvs så att en original-RTI-baserad-TV-tuner hittar dem.

/f
Det här skulle jag vilja veta mer om!!
Har kollat på Kjell & Company, men hittar inte apparaten. :S
Vill verkligen få igång tv-funktionen (:

Mvh
av monster
Kan det här vara nåt? Usb-ingång och grejer (:
http://www.natalie.se/product_info.php/ ... ts_id/1357

Går det att använda befintlig antenn på något sätt?
Och jag skulle vilja ha så att original tv-tuner hittar kanalerna så att man kan byta kanal direkt på stereon.

Ser att det finns en massa ingångar på den här dvb-t apparaten, det borde ju då inte vara omöjligt att koppla till en dvd-spelare eller något annat kul till den?

Edit: Kom på att den kanske inte kan sända ut analog signal, så då lär man väl köpa till en rf-modulator också isåfall. Skit :S
Användarvisningsbild
av flyvert
Jag kanske var för snabb i mitt senaste inlägg, jag hittar inte alls de multikanal DVB-T mottagare som fanns ute på marknaden för några år sedan (då omläggningen från analog till digital TV gjordes).

Denna pryl fann jag dock - frågan är bara om den fortfarande finns att köpa ny eller om den går att annonsera efter begagnad?
http://www.multibox.se/Produktblad/Multibox.pdf

Man kan ju försöka att få ta på någon bakom A2B eller Multibox...

Modifieringarna får man nog göra själv (har sett trådar från folk som meckat in XBox / PS3 i sina bilar) och denna pryl är ju i princip samma sak, fastän man kopplar in den mellan antenn och bilens egen tuner. Men om KARDOX bil inte har TV-tuner fungerar inte detta "trix" som "återuppväcker" bilens gamla analoga TV tuner.

Dessutom är det osäkert hur man får just denna boxen att scanna om DVB-T kanalerna om man t.ex. kör från ett sändningsområde till ett annat (troligt är att man måste starta om boxen). Dessutom är ju SVT1, SVT2 och TV4 inte dom enda fria kanaler som boxen kanske låser på (och vad gör man om den låst på "TV Finland", "TV6" o "Axess")?

Dock måste det finnas en rad DVB-T tuners på marknaden som kan monteras i bil och kopplas till RTI:ns TV-inputplint (med kompositvideosignal) så att man i alla fall får en bild (frekvens/kanal får dock tyvärr ställa in med DVB-T tunerns egen fjärr och inte via bilens ratt eller fjärr).

Sen tillkommer strulet med att Volvos egen RTI av trafiksäkerhetsskäl "släcker ned" TV-bilden (men inte ljudet) när bilen rullar. OK, det går att kapa en ledning så att RTI:n "tror" att bilen står blickstill, men då tappar man ju (i mina ögon) en viktig funktion som inte många bilnavigatorer kan skryta med nämligen möjligheten att beräkna ungefärlig position med gyro o bilens kilometerräknare. Dom flesta "sugproppiframrutannavigatorer" ger inte mycket hjälp i tunnlar o i situationer med dålig GPS signal - och min bils RTI har fungerat riktigt hyffsat i tunnlarna under Stockholm dom gånger jag kört där och efter 4-8 varv upp o ner i ett parkeringhus har position o vinkel varit i det närmaste 100% när man kommit ut under bar himmel igen! 8)

/f

Skule behöva uppdatera mjukvara i ECM till mi[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]