Jag kanske var för snabb i mitt senaste inlägg, jag hittar inte alls de multikanal DVB-T mottagare som fanns ute på marknaden för några år sedan (då omläggningen från analog till digital TV gjordes).
Denna pryl fann jag dock - frågan är bara om den fortfarande finns att köpa ny eller om den går att annonsera efter begagnad?
http://www.multibox.se/Produktblad/Multibox.pdf
Man kan ju försöka att få ta på någon bakom A2B eller Multibox...
Modifieringarna får man nog göra själv (har sett trådar från folk som meckat in XBox / PS3 i sina bilar) och denna pryl är ju i princip samma sak, fastän man kopplar in den mellan antenn och bilens egen tuner. Men om KARDOX bil inte har TV-tuner fungerar inte detta "trix" som "återuppväcker" bilens gamla analoga TV tuner.
Dessutom är det osäkert hur man får just denna boxen att scanna om DVB-T kanalerna om man t.ex. kör från ett sändningsområde till ett annat (troligt är att man måste starta om boxen). Dessutom är ju SVT1, SVT2 och TV4 inte dom enda fria kanaler som boxen kanske låser på (och vad gör man om den låst på "TV Finland", "TV6" o "Axess")?
Dock måste det finnas en rad DVB-T tuners på marknaden som kan monteras i bil och kopplas till RTI:ns TV-inputplint (med kompositvideosignal) så att man i alla fall får en bild (frekvens/kanal får dock tyvärr ställa in med DVB-T tunerns egen fjärr och inte via bilens ratt eller fjärr).
Sen tillkommer strulet med att Volvos egen RTI av trafiksäkerhetsskäl "släcker ned" TV-bilden (men inte ljudet) när bilen rullar. OK, det går att kapa en ledning så att RTI:n "tror" att bilen står blickstill, men då tappar man ju (i mina ögon) en viktig funktion som inte många bilnavigatorer kan skryta med nämligen möjligheten att beräkna ungefärlig position med gyro o bilens kilometerräknare. Dom flesta "sugproppiframrutannavigatorer" ger inte mycket hjälp i tunnlar o i situationer med dålig GPS signal - och min bils RTI har fungerat riktigt hyffsat i tunnlarna under Stockholm dom gånger jag kört där och efter 4-8 varv upp o ner i ett parkeringhus har position o vinkel varit i det närmaste 100% när man kommit ut under bar himmel igen! 8)
/f