Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Funderar på att köpa en S80 T6. Kan ju en del om själva volvo som bil men ej denna specifika bil. Har hört att automaterna inte är av allra högsta rang och sedan framvagnsdetaljerna förstås. Det är ju en volvo. :shock:

Driftsäkerhet på motor?
Förbrukning?
Vad ska man titta på förutom det vanliga så som bromsar, läckage, dämpare mm.
Rostar bilen på nåt speciellt ställe.

Har sökt här på forumet men inte har inte riktigt hittat vad jag söker.
Användarvisningsbild
av CarMan
inge fel varken på framvagnsditaljer motor eller låda på en 06 eller så
men vi kanske ska kolla lite på vad det är för årsmodeller vi pratar om, jag skule nog inte köpa en 99 eller 00:a
av hansjkpg
dieselmagnus skrev:Funderar på att köpa en S80 T6. Kan ju en del om själva volvo som bil men ej denna specifika bil. Har hört att automaterna inte är av allra högsta rang och sedan framvagnsdetaljerna förstås. Det är ju en volvo. :shock:

Driftsäkerhet på motor?
Förbrukning?
Vad ska man titta på förutom det vanliga så som bromsar, läckage, dämpare mm.
Rostar bilen på nåt speciellt ställe.

Har sökt här på forumet men inte har inte riktigt hittat vad jag söker.
Har själv en t6 -99 ingen som helst rost så det tror jag inte är några problem , ska du ha bilen till korta färder får du nog vara beredd på hög förbrukning vad gäller bensin , men du får en bil som är skön att köra , men som carman säger kanske du ska hålla dig borta från -99 och -00:an för högre kvalite på vissa saker
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Ok jag kollar på bilar under 70kkr så då hamnar man på dessa årsmodeller.

Vad är det för specifikt som går sönder på dessa?
av hansjkpg
dieselmagnus skrev:Ok jag kollar på bilar under 70kkr så då hamnar man på dessa årsmodeller.

Vad är det för specifikt som går sönder på dessa?
Växellådan är ett problem , verkar dock som dom ger upp rätt tidigt ,OM dom ger upp. lmm:en verkar folk ha problem med , vissa saker på framvagnen var väl problem i början , bör ju dock vara utbytta till bättre nu. Någon annan kan säkert ändra mina synpunkter om dom är mer insatta :D
av Larzan
Kolla även om det är komposthögar i framskärmarna.
Öppna dörren, kika in i utrymmet längst ned i mellan sparklådan och framskärm.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Finns en på blocket med bytt låda som jag anser vara intressant. 59000kr och 18000 mil. Får vårda lådan med oljebyten var 6000:e mil.
Hur är förbrukningen? Vi kör bara landsvägg men vill ha en säker komfortvagn.
Står en i Norrköping oxå men färgen är brunmetallic och den har gått 11000 mil bara men på 10 år så den verkar gått korta sträckor.
av Matzz
Förbrukningen på landsväg för mig var i sommar på semestern , 0.85 l/mil under 350 mil mätt vid pumpen , då var det lugn laglig körning genom sverige. Jag har en gång kört en 70 mila tur på 0.8 på 90 vägar. Det är dock svårt att hålla igen , den drar bra från 100 och uppåt....
av hansjkpg
Matzz skrev:Förbrukningen på landsväg för mig var i sommar på semestern , 0.85 l/mil under 350 mil mätt vid pumpen , då var det lugn laglig körning genom sverige. Jag har en gång kört en 70 mila tur på 0.8 på 90 vägar. Det är dock svårt att hålla igen , den drar bra från 100 och uppåt....
Kör du landsväg drar den "relativt " lite som någon påpekade , körde till Öland i somras , höll inte igen på gasen då den var rätt nyinköpt , men tror ändå att den låg på 0,85-0,9 så på sån körning är den inte alls farlig med tanke på motorstorleken, tílläggas ska att jag gav 49000 för min som har gått 18000 mil och enligt min syn rätt välskött , sedan vad som har hänt efter det är en annan femma som man säger :D
Volvo appen

Jag kan starta värmaren och fjärrstarta […]

https://www.google.com/amp/s/www.pbs.org/newshour/[…]

@Jallemet , Inte konstigt att vissa kör runt[…]