Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tartryffel
Köpte bilen för ett år sen ungefär, en 04:a. Körde hem den med sommardäck, tänkte inte på några vibrationer då. Bytte kort efter till vinterdäck, tänkte inte på det då heller.

I somras däremot kände jag att det skakade rejält i bilen, även efter rengöring av fälgarna. Balanserade dem och en fälg visade sig vara skadad, dvs oval. Bra, tyckte jag, då kör jag på med det här till i vinter och byter sommarfälgar till nästa säsong. Fick sedan tag på en fälg på skroten som var bra, bytte ut den ovala mot den. Det blev bättre men långt ifrån bra.

Bytte till vinterdäck nyligen och det vibrerar fortfarande! Däck (Nokian Hakka) + plåtfälgar nya i fjol, var inne på ombalansering igår och samtliga var runda, inget hjul behövde mer än 10 gram. Lika förbannat skakar bilen, mest vid runt 80-85 km/h, upp till kanske 105-110 km/h. Ännu fortare så upplever jag faktiskt att det skakar mindre, men jag kan inte svära på det (jag kör sällan 120 med vinterdäcken, har mest testat pga problemet).

Alla säger "det kan bara vara balanseringen" men det är nio hjul som suttit på bilen nu och bara marginell skillnad i vibrationer. Det skakar såpass mycket vid 80-85 km/h att solskyddet skakar rejält fram och tillbaka, och grejer i mugghållaren i mittfacket står och slår mot varandra.

Det känns inte så mycket i ratten, jag skulle säga att det kommer bakifrån men säker är jag inte.

Hjälp uppskattas mycket.
Hade problem med vibrationer i flera år på en SAAB 9000 jag hade förut - med i princip samma story som din. Ingen verkstad eller besiktning kunde se något fel. Men så när jag satte på nya fjädrar o dämpare efter tyckte mecken att en bussning i framvagnen såg dålig ut, och när vi bytte den så blev bilen som ny (synd bara att jag han ha bilen i 4 år innan det verkliga felet upptäcktes).

Alltså; vibrationer kan bero på slitna bussningar, iaf på SAAB 9000.
Det finns nog en del bussningar som kan spela in - slå in ditt regnr på skruvat.se o sök på "bussning" du får flera träffar enbart på framvagnen.

Glömde att nämna att bromsskivorna kan vara del i problemet - den är relativt tung och snurrar med samma hastighet som däcket. Har du kollat att dom är sjyssta? Kassa bromsskivor brukar dock ge än värre vibrationer när man bromsar.
Bytte skivor och belägg runt om för en månad sen. Angående bussningarna så kanske man inte vill byta riktigt alla, därav frågan om det är nåt man bör börja med?

Edit: Fick inte en enda träff på "bussning" på skruvat.se på min bil. Verkar bero på att det är en AWD - slog in regnumret på min gamla bil (vanlig S60) och där kommer det upp mycket mer.
Senast redigerad av 1 Tartryffel, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CarMan
det kan vara fel på däck, fälg, bromsskivor, hjulnav, drivaxlar, stötdämpare (& säkert nått med)

ett hjul som är fyrkantigt går att balancera så det blir bra i balanceringsmaskinen, men lär skaka rätt bra när du kör på vägen.

Därför bör man köra däcken i en mer avanderad balanceringsmaskin för att tareda på om däck o fälg är bra.
en vanlig balanceringsmaskin kan bara se vkt skilnaden p hjulen, inte om dom är orunda
Fälgarna är inte orunda. De är kollade just för det. Dessutom är de som sagt helt nya.
Jag känner mycket väl till att en fyrkantig fälg inte blir bra även om maskinen visar att allt är bra.
Bromsskivor och belägg är också helt nya. Återstår gör resten av det du räknar upp - hur tar jag reda på om det är en stötdämpare, en drivaxel, hjulnav/lager, eller annat? Jag måste börja nånstans. Kan det vara kardanaxeln/mellanaxeln också?
Användarvisningsbild
av CarMan
det käns lite olika, så man kan gissa sig fram till att mäta på rätt komponent.

lager o nav kan du mäta om dom är skeva.
stötdämpare känar man oftast när man kör bilen.
drivaxlar kan i vissa fall fara väldigt svårt att lokalisera. du kan ju demontera kasdan för att utesluta den.
lite svårta tt ge råd, då det är en känsla man ska känna
Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]

Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]