Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Var en artikel i en lokaltidning här för inte alls länge sen om att "folk" sett en björnhona o hennes ungar inom tätbebyggt område..dessutom var detta på en ö. Björnar sägs vara baddare på att simma så troligen har de simmat över.
Iaf, denna hona hade setts av ett antal personer och det blev ramaskri! Dagisar och skolor ställde in planerade uteaktiviteter i rädsla för att stöta på denna björnfamilj.

Alla ville ha skyddsjakt på de här djuren för de var ju på "fel plats".
Visst fel plats..men skyddsjakt bara därför? Söv ner de och flytta de till en bättre plats...

Saken är den att i tidningarna gick länsstyrelsen (eller vilken myndighet det nu var...) ut med att de inte kan inleda skyddsjakt på enbart rykten o påståenden, helt rätt tycker jag. De bad därför de som sett denna björnfamilj att höra av sig för att tala om hur, var och när...

Vad jag vet (har lusläst men kanske missat ändå...) så har det inte stått något mer om detta i tidningen, verkar inte som någon ville träda fram o säga sitt. Skumt...

Vargen såsom andra vilda djur hör till vårt kretslopp och vår fauna. Det är ju vi människor som brer ut oss, bygger nytt, vägar..hus o allt vad man nu kan komma på. Var ska de ta vägen?
En frisk varg angriper inte utan flyr...visst men om det blir brist på utrymme och jaktmarker med vilda djur som jaktbyten så såklart söker de sig inåt där det finns mer lättangripliga djur.

Tänker man efter liiite är det egentligen inget som förvånar, eller?
Användarvisningsbild
av vetten
Tja ?:-/ Orkade inte läsa alla dom andra inläggen utan jag lägger bara upp min åsikt:

Vargar är ofarliga för människan så länge dom känner sig RÄDDA för oss, men när ingen jagar eller stör dom så blir dom ungefär som Tjuvar, nämligen ganska orädda, men när dom börjar att bli jagade så viker dom undan och börjar smyga på oss och det är där det farliga beteendet kommer in. Om dom känner sej jagade så försöker dom undkomma oss och gömma sej, men när vi skiter i dom, ja då slår dom till. Rätta mej gärna där, så lovar jag att läsa resten och lite till och vad ni tycker :-(O)

Vargar i Sverige ??:-/ Ja visst :-)-) Men med skyddsjakt :twisted:
Användarvisningsbild
av Funk
Naturen är skrämmande, är man rädd för den får man väl flytta till storstan... vargen är en del av naturen.
Skall vi se till nyttan av skyddsjakt så kan ju jägarna komma söderöver och skjuta av vildsvinsplågan som breder ut sig.
Men det är klart, det är ju rätt långt söderut än så länge...

/Thomas
Skyddsjakt anser jag vara helt rätt om det sker på rätt basis, men inte när det sker för att folk är rädda för vargen. Utan det ska ske när den ex rivit tamdjur ex får kor hundar eller liknande.
cybermunk skrev:Skyddsjakt anser jag vara helt rätt om det sker på rätt basis, men inte när det sker för att folk är rädda för vargen. Utan det ska ske när den ex rivit tamdjur ex får kor hundar eller liknande.

Då är vi nog överens ialla fall med tanke på vad som händer i våra hagar för tamboskap...
Man kan också ha i åtanke att vargen faktiskt var utrotad i sverige någongång i början på 1900-talet och det enda fåtal vargar som sedan syntes var kringströvande från grannländerna (nej jag har inte kollat nationalitet på dom...)

sedan kom några på den klipska iden att vi visst skulle ha varg i landet..
Vad göra ? jo vi tar och avlar fram några och planterar in dom i svenska faunan....

Dessa är så vana vid människor att dom gärna rör sej i vår närhet och detta gör att dom tar boskap och annat lätt att äta.

Just att dom är så orädda är det som kommer bli det farliga!, vargar är kloka djur och fler lär sej snart att det är lätt att få mat nära människor..
Inte speciellt svårt att se faran i det?!, eller hur??.

Var ute för en grej för 3 år sen, satt i traktorn tillsammans med grabben, ser en varg som går rakt över åkern totalt orädd för oss som dessutom hade balvagnar efter traktorn (skramlar satan!!!) vargen tittade inte ens åt vårt håll och lunkade i lugn takt vidare, (istället för att ta skogen som är alldeles intill).

Skjut
Gräv
Tig
Enkel lösning på "problemet"...
Det där du skriver sist i ditt inlägg är inte så intelligent men iof ibland kan det vara enda sättet. Fast då ska det vara något väldigt allvarligt som har hänt ex 10 boskap rivet eller att den går på människor direkt.
Cornelia tar upp en aspekt som lyser med sin frånvaro i Sverige...nämligen att fånga in djuret (må det vara björn eller varg) & placera om det....istället för att ha det som nu...ett enda alternativ & det är att ringa närmaste viltvårdare som skjuter djuret.

Många stater i USA gör detta regelbundet med alltifrån björn till mountain lions (Puma)) när dessa djur irrar sig in i tätbebyggda områden eller in i någons kök (inget skämt) & letar efter mat.... inga problem alls.
Har själv funderat lite på den aspekten oxå, men det e ju bra att det tas fram :)
Amarace skrev:
Herregud, vad lever du i för värld? Har du ens sett en ren i verkligheten?? Kom upp hit och upplev Norrland i verkligheten, inte som det svartmålas av samehatare.
E du go eller !?!? Tror du inte jag har sett renar i verkligheten...va? Det har jag visst det...finns ett flertal i Borås Djurpark :D :wink:
Det sista i mitt inlägg var mest tänkt som ett retsamt avslut på mitt inlägg!, det är inget jag står bakom men det är det som brukar nämnas i krestarna härute i skogen...

Brukar vara en lösning på allehanda problem, typ "kärringen är förjävlig" svaret brukar bli "SGT" ...

Det jag tycker och står för är att varg numer är ett onaturlig inslag i vår djurfauna och ska behandlas därefter !.

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]